lördag 9 oktober 2010

citat från i taket lyser tjärnorna

här citat från sida 50-100

sida 60 "det var inget liv lilla"

livet är kort bara. Därför är livet är viktigast. till exempel: Jag tycker att livet är kort men jag tänker inte på sånt för att om du tänker hela tiden du kommer att dö bara. och du kommer bli deprimerad. Jag tänker alltid att livet är färgstarka och glada. jag har valt citat för att jag vill säga till alla människor att livet är kort därför vi måste göra allt som vi vill göra. Alla människor har frihet på sitt liv. Jag har valt den här citat för att berätta till alla människor att livet är kort

Sida 68

"hjärtat sönder och fingarna skakar och benen skälver"
ett hjärta är bultande . Man känner från hjärtat om du är kär och glad, olika känslor
jag tror att man kär i henne/honom kan bli nervös. jag har valt den citat för att jag är kär till min kille. Jag känner att nervös och jag vet faktiskt inte vad ska jag säga ibland till honom. jag blev glad att hittade min kille för att han gör mig glad hela tiden även vi hade problem och en del människa är inte överens till oss men vi har löst sig problemet. Och vi är fortfarande ihop för att vi lyssnar på våran hjärtat vad som säger det. Jag har valt den här citat för att handlar om kärlek.


Här citat från sida 100-146
sida 96
"mormor vill inte se gammal ut, Jenna har en mamma med rullator" Jag tycker att det finns olika mormor i hela världen det beror på hur ska de ta hand om själv. Även en människa har rullator med sig det betyder att inte kan göra själv. Jag såg på TV i mitt land De har rullator men de kan göra vad de vill. De har varit tävla spela basket.En del av dom har fått ära. tänk att de har spelat med rullator.Jag har valt de här citat för att det var intressant antar jag. Och skrattar inte till som har sjuk eller handikapp för att de kan göra vad som människa gör. Ja tycker att de gör bäst än som vanlig människa.

sida 109
"Mamma kommer att dö klart inte kommer att dö,håll käften!
fattar du inte,Jenna! din mamma kommer att dö"
jag tycker att Jenna oroa sig och tänker för mycket om sin mamma för att hennes mamma ramlade. Jag tycker inte om någon som tänker att mamma kommer att dö. Jag har valt den här citat för att jag tycker att intressant handlar om mamma kommer att dö men jag har rådgivning till allihopa tänker inte eller tror på att era mamma kommer att dö.

sida 110:
"Om du dör mamma, då tar jag livet av mig"
Jag antar att hon är inte klok varför ska man ta av livet om din mamma kommer att dö. Man måste vara stark människa även du är svag. Jag kommer ihåg innan åkte jag hit till Sverige. Min mamma var sjuk och hon ville inte att jag skulle åka nånstans. Hon tittade på mina ögonen såg ut snälla åker inte men jag kommer att missa min biljett den tiden.Därför jag måste åka. Jag försökte vara stark för att jag vill inte visade till min mamma att jag var svag och ledsen. Och sedan var jag och min styvfar på flygplats och sa hej då varandra. jag var stark för att jag visade inte att jag gråter men I mitt hjärta gråter. Jag gick in på flygplats där jag har gråtit själv. Jag tror att livet går framåt bara även någon är bort och ta av sig inte livet för att det ska bli inte bra. Jag har valt den citat för att det var intressant och jag kommer ihåg min mamma.

2 kommentarer:

  1. Vilken inlevelse du har! Du har verkligen levt dig in i boken, och kan också applicera flera händelser på ditt eget liv. Jag blev väldigt berörd när jag läste när du tog avsked från din mamma, din styvfar och ditt land. Ibland kan det vara svårt att vara stark, när som du skriver "hjärtat gråter". Kanske kan det ibland vara okey att visa sig svag också, att visa att man gråter?

    SvaraRadera
  2. tack ^_^vet du vad jag var bakis i lördags när jag har skrivit mina citat men det gick bra.tack för kommentar

    SvaraRadera