fredag 8 oktober 2010

Citat:Nu vill jag sjunga dig milda sånger

I måndags diskuterade vi romanen: Nu vill jag sjunga dig milda sånger. Jag berättade om två citat som jag hade valt:

"Det enda jag kommer ihåg är min egen ensamhet, min egen sorg. I minnet står jag alltid ensam vid fönstret när hon reser sin väg. Var fanns min far?"

Komentar:- När Astrids mamma dog började då hennes srglig liv. Ingen brydde om henne, ingen skulle veta om hennes ensamhet och sorg. Farsan tog inga ansvar på henne i stället för han misshanlade på henne.

"Det är inte honom jag är rädd för att träffa, sa Astrid, "jag är rädd för att stå anikte mot ansikte med mig själv."

Komentar:- Astrid behandlade illa med sin man efter de gifte sig. Hon tyckte att hon gifte sig med döden. Så en dag Astrids man lämnade sin fru och flyttade till någon annan ställe. Det var
så längre tid att Astrid skulle inte veta eller visste inte var bodde hennes man. Men en dag när hon hade vetat att hennes man ligger i en sjukhuset då skulle hon träffa honom men hon blygades att träffa honom, hon blygades sig själv när hon mindes sin behandling med honom.

2 kommentarer:

  1. intressant! Det är ju Anna-Lisa som läser boken med er. Jag har inte läst boken, så det är spännande att få lite inblick i vad den handlar om.

    SvaraRadera
  2. Ja vi får se hur det går för Astrid

    Lisa

    SvaraRadera