fredag 8 oktober 2010

livet och döden

Vi diskuterade om jenna i måndags. Jenna försöker att vara stark även om hon har problem. Hon är mycket orolig för sin mamma, hon känner sig rädd att mamma ska dö snart. Hon försöker att tänka positif och se framåt.
Alla människor ska dö men det är olika tider. Man vet inte vad ska hända imorgon. Manga månniskor känner oroliga för imorgon eller framtiden för att man inte vet om det kommer tur eller otur i vårt liv. Några klasskamrater grät eftersom de kom ihåg deras famij ha problem. Min åsikt är att vi kampar för livet även vi har många problem. Även vår familj eller släkting dö, försoker vi tålamodiga och att vara starkare. Den här min resultat fröm diskution och jag välde den har orden för att jag vill lära mig och förstå mer om livet och döden.
Jag har läsboken citat är att sidan 155:''Hon smeker vidare över håret och Jenna inser att diskussion är avslutad. Hon lägger tungt sitt huvud på mammas bröst, koncentrerar sig på hjärtljuden där under. När Jenna var liten älskade hon att ligga så, på trygga mamma, och bara bry sig om hjärtljuden och mammas hand som smekte henne över ryggen. Resten av världen bekymrade henne inte''.
Mamma älskar så mycket sin dotter. Hon vill göra bästa hon att hjälpa Jenna även hon är sjuk. Jenna känner trygga och bekväm att ligga brevid mamma. Jenna känner sig gladest i världen för att mamma skyddar henne.
Min citat är att alla förärdral älskar sina barn och de gör när som helst att hjälpa sina barn. Barn är hjärtas föräldrar. Det betyder att barn är jätte special i föraldrars liv. De tänker mycket och gör mycket för barnet. Inga föräldrar försöker skada sina barn. De är tålamodfulla och förlåtlig. Jag kommer ihåg med mina föraldrar att de ger mycket sina kärlek till mig. Min mamma brukar smeka mitt hårt och ge mig råd. När jag äkte till mitt land smekte min mamma mitt hårt och hon grät för att jag inte bor nära med dem så hon känner ledsen. De vill att de ser mig varje dag och om jag är sjuk kan de ta hand om mig. Men livet är olika när man har redan mogen.

Jag har läst alla sidor i taket lyser stjärnorna och jag har sett filmen. Jag känner besviken för att filmen och boken är inte samma histori. Jag tycker att det är bra att läsa boken än tittar för filmen. Min resultat är att Jenna är tonåringan och hennes mamma har ett bröst cancer. Hon hatar mycket Ullis men slutningen att de blir bästa kompisar för att de har samma problema. Mamma dör och Jenna känner sig ledsen och besviken. Men hon försöker att vara stark. Hennes pappa bor i Stockholm och har en fru (barn). Hon är äldrig att prata men sin pappa. Jenna är en bra dotter. Hon minnas mamma överallt. Hon ville inte mamma ska dö men hon inte vill se mamma medlinda. Jenna flyttar ny lägenhet och hon tar alla stjårnorna fröm taket. Hon brukar titta stjårnorna med mamma men mamma inte finns längre. Mamma är i huvuds Jenna,i hjärtas Jenna. När Jenna ligger på sången och änvanda nättlinne, tänker hon och minnas om mamma. Hon har ett nyt liv, nya dagar. Hon ska klara det. Livet går vidare.



2 kommentarer:

  1. Superbra! Jag tycker att du beskriver väldigt fint vikten av att vara stark och tålmodig när man har motgångar i livet.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket Stina. Livet är ett kämpe. Alla människör har problem i livet så problemet är en del vårt liv.

    SvaraRadera