lördag 30 oktober 2010

Tror ni om karma?

Vi pratade om Tummelisa i klassrummet igår.Hon hjälpte en fågel så fågeln levde. Men fågeln hjälpte henne tilbaka så vi kallas det karma för att hon gjörde goda saker och hon fick en godhet tilbaka. Karma (sanskrit från karman) pali: kamman, handling. Pali är den mest kända varianten av medelindiskan(prakrit) och buddhismens äldsta källspråk. Burmese karma betyder '' aktion eller göra. Karma är ett centralt begrepp inom österländsk religion och filosofi. I buddhismen finns munkar och nunnorna. Alla religioner finns munkar och nunnor också. De bor i kloster eller temple och de kan inte gifta sig. jag läste boken om religioner att munkarna och nunorna i buddhism ska inte delta eller se dans, teater, etc. De får inte heller lyssna på musik eller, dricka alcohol eller andra saker. En munk och nunna får inte smycka ut sig , använder parfume eller göra något annat som gör deras yttre mera behagligt eftersom de ska leva i sexuell avhållsamhet. Munkarna och nunnorna kan inte sova tillsammans i sängen så de har olika sänghall. De vill inte ha makt. Pengar och värdesaker är högsta grad material makt and av den anledningen ska munkar och nunnor inte ha sådana ägosaker. För att pengar brukar kontrolera människor, pengarna har stor betydelse i samhället. I andra länder brukar ge mat till munkarna så de får välsignelse. De tror på karma. De tänker att de kan få godhet tilbaka när de hjälper munkarna. När jag åkte till thailand besökte jag tigers templet. Det fanns många munkarna ta hand om tigrar. De lever tillsammans med tigrar. Jag såg munkarna tigga pengar och mat. De klädde sig kopor. I mitt land finns några temple men det inte finns många munkarna som i thailand eller burma, india,etc.
Hinduer tror på reinkarnation. det betyder att man återföds till en ny varelse på jorden beroende på sina goda eller onda gärningar. Summan av goda och onda gärningan kallas för karma. När man dör blir man reinkernerad. Det betyder att själen flytarr till en annan kropp (människa eller djur och det beror på vilka karma de har).
I kristendom finns handla om karma. I malaki 3:8 Gud säger att vi rövar från honom om vi inte ger tonde och offer. Får en människa stjäla från gud? Ändå stjäl ni från mig? Hur föreslår god att vi skall pröva hans utlovande välsignelser? Bibeln säger i malaki 3:10 för in all tionde i förrådhuset så att det finns mat i mitt hus. Prova mig nu i detta, säger Herren sebaot. Om Jag inte kommer att öppna för er himlens fönster och låta välsignelse strömma ut över er i rikt mått.
Det betyder att vi hjälper andra människor. Vi ger mat eller pengar till kyrkan så de kan hjälpa andra människor som behöver hjälp(manniskor har natural katastrof, krig, svälta,etc). Det finns munkar eller nunnor i kloster så kristna hjälper dem. Det betyder att som man sår får man skärda.
Jag tycker att religioner handlar om ''ta och ge''. Jag tror på karma. Om jag gör nånting bra för jag det tilbaka. Mina föräldrar säger altid till mig att jag bör hjälpa människa om de behöver en hjälp. det måste inte mycket pengar(det kan bli mat,kläder,etc) men ger med glädje. Gåvor är inte måste stora summan eller dyra saker men gåvor handlar om medkänsla. Min pappa säger att vi lär oss nånting i livet att vi inte vara egositika.

fredag 29 oktober 2010

Var det inte budskap till oss ? Att----

Idag har vi diskuterat i klassen om en saga som heter Tummelisa. Det var en kvinna som skulle skaffa ett barn och därför gick hon till en häxa. Hon fick barn men barnet föddes en blomma och som var en flicka men hennes storlek var som en tumme. Flickan var jätte söt så många som tyckte om henne och skulle gifta sig med henne.

Jag tycker sagan ger budskap till oss, tex man bör inte tvinga någon till giftemål eller något annat och om man gör bra saker till andra, får man tillbaka bra saker från dem, Vanligen man säger att "Du får vad du ger.

Så Tummelisa hjälpte en död fågel och värmde den med löv och tog hand om den. När vaknade fågeln flög han till ett varm land och tog med sig Tummelisa. När Tummelisa landade i varmlandet träffade hon där sin prins som också var liten som Tummelisa. De fick varandra och gifte sig och vi hoppas de levde ett bra liv.

Vi olika grupper i klassen ställde upp olika frågor på diskussions. Tex vi ställde upp att "Kan man tvinga någon till giftemål"? Och andra två grupper ställde upp "Tror ni på karma"? Och blir Tummelisa lycklig med prinsen"? Vi diskuterade också många traditioner tex Indien och andra länder, hur de tvingar ibland på giftemål på sina barn, också vi diskuterade att hur en tjej tar livet av sig om hon får inte gifta med sin kära.

Karma

fredag 29 okt.2010 loggbok


Idag på lektion hade vi diskussionsfrågor i grupp och i klassen. Vi tog bla. upp frågan " om man kan tvinga någon till giftemål" och " tror ni på karma" Om tummelisa blir lycklig med prinsen".
Tyckte det om karman var intressant, för det är ju så, att om man som människa ger eller tillför något gott, så blir man ofta belönad tillbaka, som i boken då Tummelisa hjälpte en död fågel och värmde den med löv och tog hand om den. Då sen vaknade den ur sin dvala och flög i väg, så tog den henne på sin resa till varmare länder och där blev hon avsläppt i en blomma och där fanns hennes prins, som ochså var lika liten som Tummelisa. Dom fick varann och gifte sej och hoppas jag levde lyckliga i alla sina dar.
Blev bra disskutioner i klassen och det var mycket nytt man lärde av varandra, giftemål blev ochså ett samtal som vi prata länge om, man skall inte bli tvingad att gifta sej med den man inte tycker om eller älskar, och ej heller skall man utöva makt på varandra. Skall fortsätta med barnböcker efter lovet, då skall vi välja en barnbok från ens hemmland och ta med till klassen och diskutera. Ser fram emot det!...

Tummelisa

Idag har vi haft ett bra samtal tyckte Stinna och jag håller med efertesom vi pratade om goda saker som var är carma och alla var överens att man måste göra goda saker för att få goda saker tilbaka.

Karma

Tummelisa(saga)
Idag vi har pratar om tummelisa berettälse Sen vi diskutera om sensmoral det är nån man kan lära sig från boken.
Tummelisa i sagor hade träffat en fågel som hon hålpte när hon varit y boske.
sen hon har hittade sitt väg djur skulle tvinga att gifta sig är sannolikheten liten att han skulle vänta på att bli räddad av ett annat djur.Att själva styra sagan, ta makten i egna händer, och med hjälp av våld och manipulation välja sitt öde, låter jag tummelisa använda sig av alla medel hon kan tänkas hitta för att bevara sin frihet.
Efter den Tummelisa har hittad sin princip och gifta sig.Hon varit lyckiga.
Hon varit bra med dom andra och hon fick tillbaka.
Karma den kommer från Religion och filosofi. betydelsen lagen om orsak och verkan. När en varelse agerar med tankar, känslor, handlingar lämnas ett spår ovänlig tanke jag att ett virus som inte bara förgiftar vår egen varelse utan sprids till andra . En tanke kan också - genom att påverka deras liv. gång på gång, något dag tillbaka till de karmiska. Och de kan inte komma undan. Förr eller senare när kommer utsända energier tillbaka igen. Deras persson kan kanske få vänta i flera liv innan sådana händelse som ger dem möjlighet. Om gör gott får du och gott tillbaka.En del människor tror att karma administreras av något slags gud som belönar de goda och straffar de onda, men i verkligheten är det så att varje individ alstrar sin egen karma. Vi är vår karma. Vi belönar och straffar oss själva.

Tummelisa "Karma"

Idag har vi pratat om sagan Tummelisa. Det handlar om en kvinna som vill ha ett barn och ber om hjälp till en häxa, hon hjälper henne och så får hon en dotter. Flickan födde i en blomma, hon är vackert coh söt så att alla vill gifta sig med henne. I slutet hjälper henne en fågel och sen flygger de till en varmare plats där ligger många blommor och människor som henne. Där träffar hon en prins och gifter sig med honom.
Vi har diskuterat tillsammas om sagan och har pratat om budskapet, och vi säger att om man gör bra saker för andra och ha ett gott hjärta, får man tillbaka bra saker från andra. "Gör gott, får gott tillbaka" "Du får vad du ger"
Vi har tänkt på en fråga: tror ni på karma? och pratade vi om det.
Det var ganska intressant för mig att lysnna på olika åsikter om vad vi tänker om karma.

Tummelisa

Frihet att gifta sig
Vi har diskutera om en saga som heter Tummelisa idag.Till slut av sagan blir Tummelisa lycklig eftersom hon har frihet att välja vem som hon vill gifta sig med.Jag tror att nuförtiden är frihet att man välja gifta sig med någon man älskar men vi veta att många länder tvingar barn att gifta.Det beror på deras religion men jag tycker att alla vill har frihet att välja nångonting man vill.

Tror ni på karma?

Idag pratade vi om budskapet i barnboken Tummelisa. Vi tyckte att när människor gör bra saker åt andra, de fick bra saker tillbaka som fågeln i historien. Jag tror att de flesta religioner har denna tro som en av sina grundläggande idéer (men jag vet inte ricktigt..). Jag skulle vilja tro att människor är i allmänhet bra och vill hjälpa andra, men jag vet också att det finns en massa människor som är giriga och bara vill ha vad som är bäst för dem.

Tummelisas diskussionen

I dag var det otroligt diskussionen med kompisar i klassen, vi höll på att diskutera om Tummelisa sagan. Jag tyckte det var mycket bra diskussionen. först berättade vi om budskap som berättelsen vill säga till människor. Och det är så här att man gör bra saker till andra, får man gott tillbaka. Jag tykte det var sant och det är samma sak när man begår brott, får man tillbaka böter. Vi har berättat också om att man får aldrig tvinga andra att göra saker utan att ha själv bestämmelse. Alla har friet att göra vad man vill. Diskussionen gick vidare till olika frågor och de enda som jag kommer ihog är: kan man tvinga någon till giftemål? Vad skulla man vilja svara på sådar frågan?
Jag tror att sådar frågan är bra att diskutera om, eftersom i många olika länder även i mitt land också, det finns föraldrar som tvinger deras dottrar eller pojkar att gifta sig med någon som föraldrar tycker är bra. Jag tycker att det är ett stort fel som de gör. Om de kan tänka hur det ska bli i framtiden med deras barn, de kan inte göra så. kanske barnen vill skapa sig själv, kanske barnen vill göra själv, vägen till framtiden och det går inte att någon bestämmer över de.
Barnen kan göra lyckliga deras föraldrar att acceptera det som föraldrar vill men om föraldra vet inte vad är det som barnen tänker på, det förstör barnens framtiden.
det som är bra, det är så här att föraldrar ska aldrig tvinga deras barn att göra saker på föraldrars vilja men föraldrar ska ge rådd till barnen så att banen ska förstå vilken vägen som kan leda till en bättre framtid, det tycker jag så.
Andra frågan är så: Kan man tror på karma?
Det är själv klart att när man gör bra saker till andra, då får man ha tillbaka. Men vet inte man hur det kommer tillbaka. Det kommer tillbaka på flera olika sätt, men man kan inte förstår hur det blir. Jag vet inte vad andra människor kan tror om den men Jag tycker det är ett mysterium som Gud själv vet hur det funkar.

loggbok

Idag har vi pratat en barnbok som handlar om Tummelisa. Jag tänker att det var kul att läsa en barnbok med klasskompisar och lärare. Vi har diskuterat om Karma. Karma om man gör någonting bra då få du tillbaka bra också. Alla kvinnor Kan inte tvingas att gifta sig till en man, för att alla kvinnor hjärta kan inte lära vem ska de älska. Alla har frihet att välja vad man vill.

loggbok om dagens lektion Tummelisa

Vi diskuterade om boken och det var spännade historian. Det finns många budskap i boken.
A. Handla om frihet.
En annan grupp hade fråga att '' Kan man tvinga att gifta sig''? Jag tycker att man inte kan tvinga oss att gifta sig med en annan killa eller tjej. Vi bestämmer själv våra liv. Vi har en frihet att göra nagonting. Livet är en val öch vi väljer vad vi tycker bästa i vår livet. I andra länder finns gammal tradition att föräldrarna bestämmer sina döttrar att gifta sig med andra mannen. Om flickorna inte vill så föräldrar blir arg. Det finns många flickor gifter sig för att de vill föräldrarna blir glad även att de känner sig ledsna. Föräldrarna kan mördra sin dotter om att de följer vad föräldrarna säger. Jag tycker att det är hemsk för att det inte finns rättigheter och friheter. I slutningen att tummelisa gifte sig med princesen. Hon blev lyckig i slutningen för att hon väljde sig att gifta sig. Princesen Frågade henne att ''Ville du att gifta med mig? Hon sa JA. Hon välde honom så betyder hon blir lyckig. Lyckliheten är en frihet.
B.Handla om en Kämpe.
Tummelisa hade många problem i livet.Paddas mama tvingde henne att gifta sig med sin son, paddorna tog hennes säng och simmade bort med den, ollonborre lämnade henne ensam för att de tycke att hon var ful, hon tvingade gifta sig med mullvad men hon inte ville. Hon kämpade mycket i livet även om hon hade många dåliga saker händla i sitt liv. Vi bör kämpa mycket även problemet kommer i vårt liv och vi lär leva fröm igår. Det betyder att igår var histori (dåtid) men vi lär nånting fröm histori så vi kan bli lite bättre i framtiden. livet är en kämp.
C. Handla om godhet.
Tummelisa hjälpte en fågel. Hon hade bra hjärta och hon tcykte om att hjälpa någon. Men hon fick en godhet tilbaka vad hon hade redan gjört. fågelen hjälpte tilbaka henne. Det betyder att livet är ge och ta.
Det är gammeldags histori och bilderna ser fina ut. Historian var popular i förratiden men det finns fötfaranda kvar den här histori i andra länder men det inte så mycket.

onsdag 27 oktober 2010

LOGGBOK PÅ LEKTION

Vi har läst en saga som heter Tummelisa och sagan har skrivit H. G. Andersen. I början av lektionen vår lärare Stina har läst högt hela sagan och sen hon har berättat handlingen om sagan. Det var jätte lärorik lektion för att vi har skrivit alla nya ord av texten och läst sagan sen vi fyra klasskamrater har diskuterat varandra. Författare har användat i sagan olika djur, insekt, barn, häxa, vatten och blommor. Författare hat användat ochså fantasi i berättelsen och det var intresant och spännande att läsa.

loggbok

Idag har vi läst och diskutera om en saga som heter Tummelisa. Tummelisa är en orealistiskt berättelse utspelar i naturen. Författaren till berättelsen visar en mystiskt person som kom på jorden till den kvinna som gick till häxan för att hon ville ha ett barn. Barnet kom genom blomman och spelade mycket roll i berätällsen, bland djuren och insekter. Jag tyckte att det var en bra berättelse lätt att förstå. Jag hoppas att det blir otroligt spännande på fredag.

Rapport individuellt

"Hermans sommar"
Stian Hole

Stian Hole är en grafisk formgivvare och förtfattare. Han är norsk och är född 20 Mars 1969.

Omslaget på boken har en bild som visar en pojkar med sina simkuddar och befinner sig ganska långt ut till havs, himlen är fin med strålande ljus. Jag tror att boken riktar sig till barn i åldern 3 till 9 år. Och boken riktar sig speciellt till pojkar för att det handlar om Hermans tankar och fundering över livet. Men jag tror att den kan vara intressant för flickor också.

I boken finns olika färger, som orange, ljusgrön och ljusblå men mest mörka färger. Och boken uttrycker känslor både av glädje och sorg. Bokens omslag visar en bild som är gjord av ett fotomontage.

Förtfattaren har nog valt att använder djur i boken för att många barn vill veta mer om olika sorters om djur. Sedan barnens gillar det också. Det är lätt till de att lära sig. Boken visar typisk norska etnicitet. Miljö utspelar sig i trädgården och hemma eftersom de tre gamla tanterna brukar de att sola på trädgården med vackra blommor. Boken är en fantasivärld.

Hermans sommar handlar om herman som har sitt sista sommarlov innan han ska börja första klass. I Hermans hem är det tre gamla tanter på besök. De oroar sig också för saker och det visar sig att Hermans liv har flera likheter med tanterna liv.

Herman sommar är en berättelse om forändring, om något som ska ta slut och om något nytt som ska börja.

Loggbok om barnliteratur.

27/10-2010 Tummelisa.


Idag på lektionen läste fröken högt från en barnbok för oss i klassen, hon läste om tummelisa. En vacker saga om en liten flicka som var vacker men jätte liten, hon var bara en tum lång. Därför fick hon heta tummelisa. Sen fick man följa hennes liv från att bli tagen av en ful padda, och till ollonborrar som tyckte hon var ful. Ensamheten för henne i skogen en hel sommar, höst, och när vintern kom o blommorna vissnade o bladen rulla ihop sej av kylan, försökte tummelisa värma sej genom att svepa in sej i ett visset löv, snöflingorna var tunga mot henne som var så liten.
Hon fick hjälp av en åkermus som var vänlig, och fick värme o bo där över vintern. En mullvad ville ha henne till fru, men det ville inte tummelisa. Hon hittade en död svala i åkerråttans bo, som hon hjälpte o värmde under vintern. Sen fick hon flyga med svalan till varmare länder, där hon släpptes av i en vacker blomma. Hon hittade sin prins och hon blev drottning över blommorna, och alla kom med presenter och var glada. Och tummelisa fick ett nytt namn. Hon fick heta MAJ.

Det var en underbart vacker saga, som tar en med i en fantasivärld, där all skönhet finns, en glad saga med lyckligt slut. Vi skall hålla på ett tag till med barnböcker på lektionerna, det är intressant och lärorikt...
Och sen skall vi ta med en bok var från det land vi kommer ifrån, och berätta om den i grupp i klassen, kul..

tisdag 26 oktober 2010

LOGGBOK

Igår hade vi tre grupper av våra klasskamrater redovisning på barnliteratur. Och vi två grupper redovesade förra veckan ifredags. De tre grupperna reduvisade i klassrommet framför oss och våra lärare. Vi alla var noga att lyssna deras redovisningar. När de redovisade visade de olika bilder tex färger, djur, och mjliöer. Det var jätte intresant att en författare har användat tiger som katt i berättelsen.

Jag tycker barn literaturs diskussioner har givit oss mycket erfarenheter om barn. Vi behöver att veta om barn rättigheter i samhället för att vi har kommit från olika länder och vi många som visste inte hur växer upp ett barn i samhället här Sverige för att vi hade inte samma kulturer, därifrån har vi kommit. Jag tycker också diskussioner av barnliteratur var en evighet efterfrågan för i vårt liv.

När de klarade reduvisa flyttade vi fyra klasskamrater ett annat rom för att diskutera på roman. Vi berättade om några citat och eftersom vi har läst ut hela boken Så vår lärare har betämt att efter höst lovet ska vi skriva en personbeskrivning på romonen.

måndag 25 oktober 2010

Barnliteratura

vi har jobbat en grup med fyra personer och välde en bok.
vi hade flera frugor och vi diskutera då tillsammans efter den vi gjorde redovisning muntligt tillsammans och bärettar olika karaktär om bok.
Det var jätte intressanta att hörde olika koncept.tex. Omslaget, farger och nyanser, miljö, djur eller människor, etnicitet, genus, handling, budskap.
Man kan lära sig mycket om det för att dem hjälper till föräldrar och lärarer att veta den är viktig för barnens lärande att skapa en medveten miljö dar alla barn för möjlighet att utvekla sin personlighet, identitet.Den är en hjälpmedel för att utföra ett manual arbete med sin språkliga förmåga, fantasi och kreativitet.

Rapport individuellt

"Hermans sommar"

Författaren heter Stina Hole. Stina född mars 20,1969. Hon kommer från Norge.Hon är en norsk grafisk designer, illustratör, och barnförfattare. Hon bor och arbeta i Oslo.

Jag förstår vad boken handlar om en pojke som har sista dagen på sommarlov eftersom skolan ska börja snart. Jag tror att boken ålder riktar sig från 6år till 9år. Boken riktar sig också speciellt på pojkarna, men alla barnen får läsa ändå.

Barnbok använder många olika färg uttrycka känslor till exempel färgglad representerar glädje, mörkt färg är sorgen. Boken har speciellt som använda på foto montage.

Miljö utspelar sig i olika stället ex: Hemma,trädgården. Boken är en fantasivärld. Författaren använder många olika djur och människor,växter. Jag tror att författaren har valt använda djur på boken för att barn kan lära sig om olika djur. till ex: insekter har frihet att flyga överallt. De har liv också. Boken översätta från norska.

Hermans sommar är en varm berättelse om sexårings fundering över om livet,där det visar sig att han och de tre gamla tanternas liv har många likheter på sätt och vis.

I berättelsen vill säga att om något som snart ska ta slut och något nytt som ska börja. Jag tycker att det är intressant bok som vi har valt. Det var jättekul.


Rapport individuellt

Jag är lässte böcker  ,den böcker handla  om en pojke som heter Herman   sex år gammal ,hans pappa  ,mamma och 3tantena och 2 kompisar .och fofatare heter Stian hole.Förfatare vill  säga att alla mäniskör är rädd . Till ex Herman var rädd att börja skolan och han var nyfiken om allt .Pappa är rädd när Herman skull gå över stora väge till skolan .Tanterna Ruth hon är rädd att ha rullator när  hon går  i alla fall alla var rädd .men förfatare är beskriver bra den böcker ,miljö är fantasi värd  det blir böcker roligt  för barnen.färge var olika  och bra .Boken visar typisk Norska etnicitet.  Boker har redan vunnit flera prise Inorge och Internatonnel året bästa bilder bok 2007 . till exemple jag är rädd  på leon . det var en bra böcker tycker jag.

Nu vill jag sjunga dig milda sånger

25 Oktober 2010

Loggbok.

I dag sista timmen av lektionen gick vi i genom romanen vi håller på med. Nu är den läst ut och vi skall göra en fortsättning på den huvudperson vi valt att skriva om.
Jag tycker det är en djup bok med många detaljerade beskrivningar nästan på allting, ingen direkt händelse så är det i boken, varken spänning eller action, utan en tragisk historia om 2 människor "en ung och en gammal" som flätas samman i en kärlek och vänskap som förändrar deras liv totalt. Man får följa Astrid en 80-årig gammal dam med mörka hemligheter och ett tragiskt förflutet, sen får vi följa Veronika en ung författare med ett helt annat liv än den gamlas. Veronika kommer till en by på landet för att skriva en bok, och om hennes liv berättas ochså att hennes stora kärlek dog i en olycka i havet, och hennes smärta och sorg för att överleva, och om hennes mera kärleksfulla liv, med sin far som hon älskade. Bådas livsöden flätas samman och romanen får ett fint och vackert slut.
Tycker att kärleken beskrivs så vackert i boken och att det är faktiskt sant att när vi väl fått den kan den aldrig tas i från oss. Kärleken är livet och lyckan, utan kärlek skulle vi vara ett tomt skal, en död människa. Så vi skall vara ett gott föredömme och dela med oss av den kärlek vi har i vårt hjärta. Det kan bara ge oss glädje i livet...


Mina 2 citat. Citat 1.

sid.254. Jag skulle vilja att du tänker på mig med ett leende. Kom i håg att där fanns kärlek. Det blev
bara så att jag lät hatet blockera minnerna. Nu tror jag att mitt liv kommer att sluta i ett
slags triumf. Jag har återvunnit kärleken i mitt liv.


Komentat: Vackra ord från Astrid som hon skrev i ett brev till Veronika. Astrids kärlek hade öppnat hennes hjärta, hennes hat var borta och hon hade börjat leva. Därför är det så viktigt att vara rädd om det man har, för livet är skört och inte värt att kastas bort.
Lev i nuet och inte i gårdagen, och kämpa för det man har för kärleken kan aldrig tas ifrån oss.




sid.247 Citat 2.


Och här var den, Astrids plats. Där fanns ingen riktig sten; en liten granitplatta låg platt på marken.
Bara hennes namn och och orden: ... Nu vill jag sjunga dig milda sånger.


Komentat: Veronika besökte sin väns Astrids grav för första gången sen hon for från byn. Hon tog fram 2 bitar jade hon tagit med hem från Nya zeeland. Hon värmde dom mellan sin händer och lade dom på stenplattan, en på hennes grav och den andra på Astrids dotters grav. Veronika satt vid graven och mindes tiden dom fått tillsammans, hur värme, kärlek och vänskap flätade samman dem, och hur viktigt det är att leva.
Glöm ej bort kärleken var Astrids sista ord hon gav Veronika, och hon tog orden med sej genom livet.

Barnliteratur.

Månd 25 Oktober 2010


Loggbok.

I dag hade vi redovisning om våran bok " Matildas katter". Där berättade vi om omslaget till boken, vilken ålder boken riktar sej till. 3-6 år. Sen upptäckte jag att vi glömt att berätta om författaren till boken, men det kom vi på sen. Författaren heter Jan Lööf, och boken är skriven 2008. Ganska ny bok, har aldrig hört talas om den eller författaren förut, men boken såg ju intressant ut på omslaget. Färger o miljön är realistisk, färgerna är mjuka och fina i boken, och naturen ser ut som den skall vara i sina färger.

Författaren har nog valt att använda djur i boken för att det är nånting som barn tycker om, barn lockas till djur för att dom är mjuka och goa o varma precis som små barn är. Och att djuren är snälla och inte elaka. Boken är typisk svensk. Boken handlade om matilda och hennes två katter, en randig som heter Nisse och en gul som heter Bosse. Dom är jätte stora ( en tiger och ett lejon). Matilda får göra 20 liter köttsoppa varje dag. Och i parken gillar hundarna att vara med och leka med dom. Dom är busiga i bland och då får dom straff, att gå och lägga sej, borsta tänderna med toaborsten och blåsa manen på Bosse så det inte blir tovor. Sen får dom se tv och somnar där.

När Matildas mamma nästa morgon väcker henne och säger att hennes katter vill ha mat, ser Matilda bara att det inte var på riktigt. Hennes katter var stora i drömmen, vilken tur. Så nu kan dom gå ner till vattnet och fiska utan att alla springer därifrån av rädsla, nu stannar alla och klappar hennes små katter.

Budskapet är nog att barn är barn och i boken får Matilda ett ansvar att ta hand om sina djur. Hon får spegla sin fantasi genom djuren och boken blir realistisk i genom. En bok jag gärna skulle läsa för mina barnbarn. Tyckte vi gjorde en bra redovisning ändå fast den vart kort, men andra grupper förde ochså fram sina böckers budskap bra. Rolig timme, och väldig intressant, för alla hade olika teorier om böckerna och alla hade olika val. Hoppas vi får läsa en ny barnbok snart igen!...

MATEMATIK 3000

Statistik
Jag har lätt mig om Stoldiagram, det finns Frekvensen anser hur många gånger ett värde förekommer. Om vi utrycker frekvensen i procent, så får vi den relativa frekvensen. Stapeldiagram, Histogram, Cirkeldiagram, Linjediagram, Stam-bladdiagram och Lägesmått, Medelvärde = summan av observationerna delar med antalet observationer. Typvärde= det eller de värden som har största frekvensen. Jag har använt mätte utanför lektionssalen för tllexempel kollar väderprognoser kräver att stora mängder data om bl a lufttryck och temperatur samlas in, bearbetas och sammanställs med datorer. Det är enkelt att lära mig om statistik och man måste förstå att varför måste man studera om det och vad kan man använda för lever. Det är kräver att veta om det, tycker jag.

Loggbok

I fredags hade vi två grupper gjort en redovisning om barnbok . Jag tycker att det var rolig . I min grupp har vi 4 personer. Vi alla 4 personer gick fram och pratade om barnbok som vi har delat upp. Alla vi måste pratar. Jag blev nervös när jag gick fram och pratar framför klasskamrater. Men det gick bra i alla fall. Jag tycker att det är bra diskussion . Idag har 4 grupper som fortsätta att redovisar barnbok. Jag tycker att det var mycket bra redovisning. Jag läste olika barnböcker när jag börjar SFI, för att barnböcker är lätt att förstå. I barnbok finns bilden och olika färger och det är intresserar att läsa och tittar på bilden.

Barnlitteratur (När Åkes mamma glömde bort)

I förra veckan hade vi gjort en undersökning av barnbok som heter När Åkes mamma glömde bort . Författare är Pija Linddenbaum.

I boken Omslaget finns en stor bild med många detaljer. Hela omslaget är en bild. Mamma ser ut lite konstig, hon har en drake mask på sig. Hon ser ut upptagen eftersom hon har hårtork i handen och toast ligger på golvet. Vi tror att boken skrevs för 4 till 6 åringar. Boken riktar sig till pojkar, men det kan bli intressant för flickor också. På baksidan av omslaget finns en sammanfattning av historien.

I boken finns olika färger som gula, beige, grön , mm... . Men de är inte så stark. I stället är färgnyanserna matt. T.ex, de använda rosa istället för röd, ljusblå används mycket tillsammans med gul. Det finns samma typ av färger från början av boken till slutet. Vi tror att de använder färger för att visa en mysig känsla i boken och för att visa att historien är orealistisk. De använder gul, röd och grön i olika miljö som bakgrundsfärg för att visa värme.
Boken utspelar sig i en stad. Staden är realistisk men det finns många elementär i historien som är orealistisk, till exempel *drakmamman* Vi tror att författaren använder djur (drake) istället för mamman för att visa barnen att mammor kan ha olika känslor.


I boken finns olika etnicitet ( t.ex Det finns en Afrikansk pojke och en Afrikansk man på bilden. Det finns också en kvinna med en sjal på huvudet. Kanske hon är muslim). De är bara på bilden men de säger ingenting. Mormor lagar currygröt till middag, men ser ut inte som en person från Indien. Nu för tiden människor i hela världen äter curry. Vi ser inte någonting som är specifikt *svenska* utan Åkes namn.

Pojken i boken heter Åke och hans mamma var en drake när han vaknar en dag, men han var inte rädd för henne. Vi tycker att det är litet orealistisk. Åke tar på sig en föräldraroll i boken. Han måste ta ansvar för sin mamma eftersom hon är en drake och hon har glömt bort hur man gör saker t.ex ( lagar frukost, städa efter maten och vad hon brukar göra på jobbet). Åke mamma tog på barnroll i boken. Hon glömde hur man gör allt och Åke behövs för att göra allt för henne.

Boken handlar om en pojke (Åke) som vaknar en dag och hans mamma var en drake som kunde inte komma ihåg vad mammorna gör. Efter frukost, har Åke sjukanmäla sin mamma på jobbet och de gick till doktorn. Doktorn kunde inte göra någonting för att hjälpa henne, så de gick tillbaka hem. Nästa dag vaknar Åke , och hans mamma var normal igen.
Det finns ingen tydlig sensmoral i berättelsen. Boken är bara en rolig historien för barn. Vi tror att författaren vill säga att ibland är det möjligt för barn att vara ansvarig som Åke, som ta hand om hans mamma. Hon vill säga också att ibland livet kan bli tokig, men det vara inte länge och allt kan vara okej med nästa morgon.

"Matteblogg"

Jag tycker att matte ämne det var svårt. När jag var på en restaurang med mina klasskompisar och har ätit lunch. Jag har köpt en kaka och vi är fyra stycken. Jag tänker hur ska jag dela på fyra personer.

Det är jätteviktigt att man lära sig matte för att kunna räkna även du är utanför i skolan. till exempel: Ett företag det finns som en arbetstagare 100%. Arbetstagaren kvinnor är 65% hur många procent av arbetstagarna av män? Jag visar hur jag hittade svar. 100%-65% =35%. arbetstagarna Männen är 35%. Jag tycker att jätteroligt att räkna. Det jätteviktigaste att räkna pengar för att jobba på en restaurang och en bank utan miniräknar.

Jag vill lära mig mer om matte och samt kunna språket. Jag behöver matte för att ett ämne som behöver jag att komplettera betyg att bli tandsköterska. Alla måste lära sig matte för att någon som fråga dig om det. Du måste svara.

Det var inte intressant om man räkna hela tiden för att man bli galen i huvud. Man måste vila våran huvud ibland.

MATTEBLOGG

I tordags hade jag examínation på matte kapitel 2 (Geometry) och nu försätter jag på Kapitel 3 Bråk.. jag har läst flera sidor och jag känner mig ganska intressant därför att jag kan använda det på vardagar liv.. till exempel när jag handlar min sons blöjor och finns 10% rabatt på varorna. jag kan räkna den direkt och jag kan jämföra priset... på restaurangen också när jag jobbar.. jag alltid använder matte föratt jag skötter kassan hela tiden.

Barnlitteratur

Loggbok 2010-10-25
Idag har fyra grupper undervisat om barnboker. I min grupp redovisar vi om barnbok som heter Hermans sommar. Jag tänker att idag kommer alla i min grupp för att redovisning men det kommer inte alla så vi har litet problem men det går bra i alla fall. Andra grupper redovisar väldigt bra och handlingar i barnboker är roliga. Jag är lite nervös när jag står framför klassen och berättar till andra om boken. Jag är osäker. Hur ska jag bli bättre?

BARNLITTERATUR "ASTONS STENAR"

Jag har presenterat barnboken som handlar om en pojke som heter Aston och varje kväll när Aston och mamma är på väg hem hittar han nya stenar som är ensamma eller som fryser. En del är stora en del mindre men alla är det synd om så Aston tar med dem hem. Där får stenarna det varmt och mysigt i egen säng. Till slut blir det väldigt trångt hemma. Mamma och pappa kommer på ett annat bra ställe för stenarna att bo på. Författaren är Lotta Geffenblad. På omslaget är fantasi färger. Det finns röd, svart, gul, gray, rosa, blå färger. Kvinnlig karaktär har röd, grön, rosa färger på kläder och manlig karaktärer har blå, röd, och purpur färger. De använder olika färger för fulfil som möjlig. Exempelvis de använder lilla och svart färger blanda tillsammans för att uttrycka det är på kvällen, och de använder också rosa och grön färger för att utrycka det är på strand och finns solen på vattnet. Men de använder ansikten och ögonen för att uttrycka känslorna. De använder beige och rosa färger bland varandra och det se varmt ut i huset. Också använder vit färg som uttrycka att det är vintern. Det utspelar sig handlingen i genom huset och naturen eller i skoggen och på hösten, vintern och sommaren. På hösten finns inte så mycket löv kvar och det finns ganska mycket löv på vägen eller på golvet. På vintern finns detta snöar och Aston som är huvud karaktören använder vantar, mössa och värma kläder när han går på stigen varje kväll. På sommaren använder de många färger till exempel grön för träder, blå för strand och rosa på himmeln. I den här boken använder de hunden som människor i berättelsen. Jag tror att författaren har valt att använda djur för att uppvisa hur särskild mellan människor och djur är. Jag gilla den här bilden som hunden istället av människor och jag tycker att det är tråkigt om författaren använder människor för karaktärer. Jag tror att författaren använder hunden för att barn intressent på boken. Jag tycker att sammandrag av den här boken är likadan svensk etnicitet. Så att Astons pappa låt han tänkt själv att var stenarna ska vara eftersom han samla så många stenar i huset och hemma blivit akut. Astons pappa visa att här i stranden finns stenar ligger överallt och han anmärker för sin barn att täcka själv att var är passa för stenar ska stanna. Jag tror att karaktärerna och miljöerna är specifikt ”svenska”.

loggbok om matte

Jag har läst matte i Komvux. Jag tycker matte är bra kunskap. När jag var liten hatade jag mycket matte och jag kunde inte räkna bra i huvud. Men när jag har flyttat till Sverige försöker jag tycka om matte för att min dröm blir en astronout. Jag måste bra matte och studerar matte till E. Det är jätte viktig matte till mig så jag hoppas att jag kan klara det. Min man tycker om mycket matte eftersom han jobbar som förskare. Han förskarar om stål. Han sag till mig att jag måste forsöka tycka om matte så det blir lättare att räkna många saker. Jag tycker att matte varken är svårt eller lätt utan mittemellan. Jag har lärt mig om percent, bråk, division, geometri, vinklar etc. Jag toq examation i förra veckan och det var bra poang. Jag har lärt mig nu om grafer.

Jag vill lära mig mycket om matte och hoppas mitt huvud kan orka. Jag kämpar mycket att studera till jag får min dröm. Jar har använt matte utanför lektionssalen till exemple när jag handlar mat,hemma, överallt.A. Kottet kostar 70kr/kilo och jag köper 800 gram. Jag ska betala 56 kr/kilo (70*0,8kilo=56). B. Jag tankar bensin idag 52,50 liter och kostar 668,33. Det kostar 12,73 kr/liter för att 668,33/ 52,50. jag hade kört 61,6 mil så kostnaden per mil blir kronor delar på mil (668,33/61,6= 10.849 avrunda 10.85).C. Jag studerar 4 timmar varje dag (måndag till fredag), hur många minuter blir det en vecka. 4 *60minuter= 240*5 dagar =1200 minuter. Om jag vill veta sekunder räknar jag 1200 minuter * 60 sekunder så det blir 72000.

Det är jätte svärt för mig att komma ihåg formler så jag brukar repetera. Om jag räknar nu glommer jag om 5 minuter. Jag tycker att de flesta människor tränar mycket om matte. Det är omöjligt någon kan komma ihåg på en gång. I mitt land skriver man matte på ett annat sätt till exempel : den där tecken betyder dela men i Sverige /.X= gånger och här använder.(bara punk). Det finns också många olika namn matte i mitt land jämfora med Sverige.

När jag var liten studera jag grundskolan(4 till 10 år). Min matte lärare var sträng och såg ary ut. Jag var rädd när jag tittade på honom. Han hade stor linjen använde att sla oss när vi inte gjörde läxor. Jag hatade matte till jag studerade i högskolan men jag behövde det. I högskolan slog inte lärare studenter men jag blev trauma. Det kostnar mycket pengar att studera i mitt land så laräre är mycket sträng. Förrtiden brukade elever var rädda och hatade matte,det inte var bara mig. Men nu är det förbjudad att slå elever. Om lärare gör det ska föraldrar anmälar dem till polisen. Jag tycker att det är bra regler nu så elever behöver inte rädda att studera. Man ska trivs i skolan. Jag känner mig bra att studera matte nu och min trauma försvinner när lärare snällar att lära mig.
Idag har vi klart redovisning om barnliteratur med tre grupper i klassen.Och i våran grupp har fattas en person men det gick väldigt bra för att vi hjälpa åt med varandra. Jag tycker att det var jättteroligt när man berättar framför klassen fast alla känner nervous men efter åt alla glada och blev nöjd.

LOGGBOK

Tre grupper har redovisat idag med barnboken som de har valt. En av dem var min grupp. vi har berrätat om boken som heter "Hermans Sommar". Vi har berrätat om bokens omslaget, Genus, Etnicitet och handlingar. Andra boken har berrätat om boken som heter "Astrid" och "Astons Stenar" det var intressant att höra på redovisningen föratt man kan få idee och information om boken... vad handlar den om och kan man rekommenderar den till andra föräldrarna att läsa för deras barnen. Det är faktisk en bra skoluppgift eftersom man kunde lära sig att barnböcker är inte bara för barnen även vuxna kan njuta av den.

Loggbok

Idag har vi gjort redovisning om barnbok. Vi tycker att det var roligt att redovisa i framför klassen, för att vi förklarade vad handlar om boken. hur vi gjorde undersökning om boken förravecka.
Vi var ganska osäkert för att kanske bli fel redovisning men vi blev nöjda.

Vi tyckte inte när en våran klasskamrat kom inte för att vi visste ingenting vem ska berätta om handlingen men vi har pratat att vi skulle hjälpa varandra så det blev fint våran redovisning.

Det var bra att ha egna grupp man jobbar tillsammans, lära sig språket. Jag tycker faktiskt.

De andra gjorde sina presentationer

I dag hade resten av klassen gjorde sina presentationer om barnlitteratur. Det var jätte intressant att se hur andra människor prata framför klass och vad de valde att prata om. Jag tyckte mest om boken som handla om liv och död och boken som handla om stenar. Jag tror att min son skulle tycka om boken om liv och död eftersom han har så många frågor om det just nu. Han är ledsen att veta att han kommer att dö en dag. Boken om stenar skulle bli bra också eftersom han har en stor låda med stenar som måste 'ta en semester'. ;o)

lördag 23 oktober 2010

Personbeskrivning

Jenna är en tretton år gammal svensk tjej. Hon har långt svart, lockigt hår och hennes ögon är blå. Hennes näsa har en skarp kontur. Hon är 160cm Lång och mager. Hon har en fin klänning som är röd med ett smycke.

Jenna är en tystlåten tjej som är blyg. Hon är snäll med sin mamma. Hon berättar inte sitt problem till någon. Hon är en duktig tjej som är både självständig och tålmodig.

Jenna går i skolan. Hon har just börjat sjuan. Hennes bästa kompis heter Susanna. Susanna är en trevlig kompis i samma ålder som jenna.

De är bra kompisar. De har varit tillsammans sedan dagis. Jenna och susanna är lika gamla. De går i samma klass som ullis och Ullrika. Jenna hatar ullis till slut de blev vän.

Jennas mamma är sjuk i bröstcancer. Hon har inget jobb, för att hon är sjuk. Hon kan inte göra allting själv så Jenna hjälper henne. Hennes mamma är snäll mot jenna trots att hon är sjuk.

Hon försöker göra vad hon kan hemma, så att Jenna inte behöver göra allt. Jenna är trevlig tjej men Hon umgås aldrig med Ullis. Hon umgås bara med Susanna.

Reduvisning på barnlitaratur NÄPP!

Boken heter NÄPP! Sa Alfons Åberg. Författare är Gunilla Bergström och år 1994 har hon skrivit boken.

Omslaget :- I början på omslaget finns det fyra färgar och det syns som färga på olika tyg i slutet på omslaget finns tre färger. Omslaget ger utryck att ett barn vars ingen kompis att ska leka med och ingen sköter katten. Boken rikter sig 4-6 ålder och huvudsakligen handlar om pojken.

Färger och nyanser :- Boken har användat olika färger för att uttrycka olika känslor tex glad, arg, skoj. När pojken blev glad blev då gul färg i boken, när pappa blev glad blev då röd färg i boken.

Miljö :- Handlingen är i hemmet hela tiden och det är realistisk. Jag tycker huset var på stan för att pojken lekte alltid i hemmet.

Djur eller människor :- Författare har inte användat någon djur som människor iberättelsen. Det var bara en katt som lekte med pojken.

Etnicitet :- Framställningen är specifikt svensk och boken är svensk etnicitet. Pojken har ingen mamma och det var bara pappa som tog hand om honom.

Genus :- Det fanns ingen flicka eller kvinna i berättelsen. Detvar bara pojke, pappa och katten. Jag tycker pappas karaktärer var tråkiga för att det var ensamstående familj, pojken hade ingen mamma, så det var jabbig att klara allting bara för pappa. I berättelsen pojken har användat papperstuss, snöre och pall för att leka med katten och gnälla med pappa. Pappa har användat pipa, spis, och stikpannap för att steka köttbullar. Pojkens karaktärer hade rolig och gnällig.

Handling :- Bokens huvudsakliga handingar är barnet vill inte äta därför vrålade pappa till barnet. Men pappa har ångrat sig sen för att bråla. Han bad till pojken att äta men tillslut när pojke inte har ätit hotade då pappa till honom att om han inte äter får han inte gå ute idag. Jag tycker handlingen är realistisk och här Sverige det är vanlig i samhället. Det var inget fantasi i boken.

Budskap :- Det finns ett budskap i boken "inte tjata" Jag tycker vi måste bli tålig till barn. Om vi tjatar, kan de bli besvikna, gnälliga, argsinta. Det finns alltid något lärorik i barnboken. Det kan bli till barn eller kan bli till förräldrar.

Personbeskrivning 2010-10-10

Ullis är tretton år och har börjat 7:an. Hon har gröna ögon med långa ögonfransar. Hon är ganska lång för sin ålder,nämligen 181 cm och hon väger ungefär 60 kilo. Hon är en glad och sprallig tjej. Hon har inga syskon och bor med en ensamstående mamma. Hon är kraftig. Hon är snäll och hjälpsam person.

Ullis är snyggaste och populäraste tjejen i hela klassen som alla killar tycker mycket om. Hon festar ofta, dricker alkohol och röker tillsammans med sina kompisar.

Ullis lever med sin alkoholiserade mamma i en lägenhet inne i stan.I samma trapp-uppgång bor Jenna som går i Ullis klass. Hon har börjat få bra vänskap med Jenna eftersom de båda har likadana problem hemma. Till slut blev de vänner.

Logg bok

Vi skulle diskutera vilka barnböcker vi skulle  lässa vår grupp vi är sex personer hade flera förslag och sen blev vi överens om  en böcker  .
Vi diskuterade mycket och  våra böcker  hade svårt språk vi ville förstås ha ett språk som både går lätt att lässa men också lär oss mera .
Jag är lässte böcker   mycket var intressant och nytt.


Irene

Loggbok fredag den 22

Idag fortsatte vi med att förbereda redovisningen för nästa måndag och 2 grupper presenterade deras redovisningar om en barnbok.
Det är bra att man kan förbereda redovisningen i klassen så har man möjlighet att fråga till läraren tvivlet.
Det var roligt och utveklande.

Loggbok onsdag den 20

Idag har vi svarat på frågorna om barnboken tillsammas i grupp.
Då hade vi många roliga saker att berätta om våran bok.
Det är intressant att skriva om barnböcker, hur de är, ritningar som de har, osv.

fredag 22 oktober 2010

Loggbok

I dag i klassen jag och mina kompisar från min grupp har redovisat till andra elever en bok för barn som vi höll på att undersöka tidigare. Det var otroligt bra och spännande, det tycker jag. Vi var lugna och precis i det som vi gjorde. Jag tänker att det skulle bli mer och mer bättre, om eleverna på grundnivå skulle jobba som idag. Ibland eleverna är rädd att står framför andra elever för att säga eller redovisa någonting. hur ska eleverna göra om en dag skulle eleverna står framför folket för att säga någonting? skulle de vara rädd av folket? Jag tänker att eleverna får lära mycket om det och för att lära det måste göra som idag. Jag är säkert att allt kan lära sig i skolan.

I taket lyser stjärnorna

Personbeskrivning 2010-10-10
Ullis är en flicka som går i klass 7c och är tretton år gammal. Hon har fuskblondt hår, långlånga ögonfransar och blekt puderansikte. Hon gillar att smika sig. Ullis har alltid glittriga naglar, dushar sig alltid med för mycket parfym, har alltid tajta tröjor som smiter åt. Hon har också en glugg mellan framtänderna. Hon har stora bröst och är sexig. Ullis röker mycket, dricker mycket alkohol och skrattar högt. Hon gillar att festa varje helg. Ullis är självsäker. Hon är rolig och glad när hon är i skolan med sina kompisar men när hon är hemma är hon ledsen därför att hennes mamma bry sig inte om henne. Ibland är hon extra godhjärtad till exempel, hon ger cigaretter till sina kompisar och hjälpte Jennas mamma när hon ramlade på asfalten. Ullis bor med sin alkoliserade mamma i en lägenhet.Till slut blev Ullis och Jenna vänner. Ullis litar på Jenna och berättar allt om hennes liv för henne. Jag tycker att Ullis dricker och röker mycket eftersom hennes mamma gör det.

Barnlitteratur

Loggbok 2010-10-22
"Hermams sommar"
Idag har två grupper berättar om deras barnbok.De berättade mycket bra och Jag tänker att de redovisade mycket bra och böckerna är intressanta och rolig.I min grup har inte redovisat ännu.Så vi fortsättar arbeta med boken och vi undersöka om boken vidare.Vi ska redovisa på måndag

Barnliteratur.

Fredag 22 okt.2010 Loggbok.


I dag höll vi på med barnböckerna på lektionen, vi hade inte våran redovisning i dag vi skall ha den på Måndag istället.
Vi har valt en bra barnbok i gruppen som heter " matildas katter". Som handlar om en liten flicka och hennes 2 katter som blir till ett lejon och en tiger i hennes dröm om natten.
Vi gick i genom vad vi skulle ta upp och redovisa på Måndag och hur vi skulle formulera och läsa upp och visa bilder från boken. Jag tycker ju sånt här är intressant och därför blir det så roligt, och vi skall göra vårt bästa för att få fram budskapet från boken.
Texten och bilderna är ochså bra, stor text och färgstarka fina bilder, färger som gör en glad när man tittar i boken, och den har ett intressant innehåll. En typisk svensk barnbok, som är för både pojkar och flickor, skulle tro från 3-5 år. Så på Måndag är det våran tur...

Barnlitteratur Presentation

Idag presenterade vi vår barnbok När Åkes mamma glömde bort av Pija Lindenbaum. Boken var jätte rolig och jag tyckte om den. Den handlar om en pojke (Åke) som vaknade en dag och hans mamma var en drake. Eftersom hans mamma glömde bort hur man göra saker, måste Åke ta ansvar för henne. Han sjukanmälas henne på jobbet och tåg henne till doktorn men på vägen var de jagade av djurparksvården och polis. Efter allt detta, kunde doktorn inte hjälpa så de gick hemma igen. Nästa dag, vaknade Åke och hans mamma var normal igen.

Innan vi presenterade boken, kände jag nervös. Jag tror att det är sämre att vänta på att ge presentation än att stå framför klassen. När jag började prata allt var okej igen, men jag kan helt förstå varför folk tycker inte om ge presentationer. Det är lite stressande! Till slut tänkte jag vår grupp gjorde ett bra jobb att presentera vår bok och gräva djupare i den subtila betydelser.

Personbeskrivning - Jenna Wilsson - I taket lyser stjärnorna

Jenna Wilsson är huvudpersonen i boken I taket lyser stjärnorna. Hon är en tretton år gammal tjej som bor ensam i en lägenhet med sin sjuka mamma. Hon går på Herrelunda Högstadium. Jenna är lång, mager och ljushårig. Hon har en platt, tunn kropp som en flicka i förpuberterteten. Jenna tror att folk ser henne så här: “Den där långa, lite gråblonda. Ser rätt vanlig ut. Brukar ha typ lite för korta jeans och någon trist skjorta” (s. 38). Jenna är ganska blyg över sin kropp också. Hon vill inte visa up sig i duschrummet i skolan och llägger handduken på golvet bredvid duschen så hon kan skyla sig snabbt efter duschen (s.27). Jenna är avundsjuk på att en annan tjej, Ullis, är populär och har stora bröst. Hon verkar behöva två sportsbehåar medan Jenna inte behöver någon sportsbehå alls (s.26). Jenna känner sig onormal på grund av sina små bröst (s.29).
Jenna är känslig och tenderar att vara lite negativ. Hennes mor är väldigt sjuk med bröstcancer så det är förståeligt. Men Jenna är en vanlig tjej. Författaren beskriver henne så här: “Jenna är inte Populär, är inte Ullis-Knullis. Å andra sidan är hon inte mobbad heller, är absolut into som Mongo-Malin. Jenna är någonstans mittemellan” (s.12). Jenna är artig, men ibland är hon lättirriterad och hennes känslor kan ta över. Till exempel, en dag kom Jenna hem med en intresseanmälanslapp för en fest för föräldrarna i skolan och hon frågade sin mamma om hon skulle komma. När sin mamma började förklara att det beror på hur hon mår, blev Jenna sur och skrattade, “Jag VET!” (s.13). Även om Jenna blir irriterad ibland har hon en bra relation med sin mor. De ligger ofta tillsammans i sängen och prata “hurlängesomhelst, om allt och inget, om viktigt och oviktigt...” (s.45).
Jenna är en lugn tjej och är ledsen över sin mamma. Hon börjar visa symptom på depression. Hon har gett upp de saker hon tycker om att göra. Hon berättade för sin besta väninna Susanna att hon kommer att sluta rida (s.14) och en kväll hon bestämde sig för att stanna hemma med mamma istället för att gå till festen hos Ullis (s.40).
Jenna önskar att hennes liv skulle vara annorlunda. Hon skäms över sin situation. Som författaren har skrivit: “Jenna skäms över kryckorna, skäms över mamma, skäms att hon skäms” (s.47). Trotts att hon vill saker att vara annorlunda, vågar hon inte tänka på dem. Till exempel, en gång Jenna börja tänka att hon skulle kunna vara Maritas dotter och Marita skulle kunna vara hennes mamma men hon slutade själv. “Det är förbjudet att tänka så” (s.76)

onsdag 20 oktober 2010

LOGGBOK OM BEGRAVNING

Vi tre kompisar diskuterade på begravning. Vi var från olika länder så vi hade olika kulturer och olika traditioner. Vi ställde våra egna traditioner på begravning. Det var en lärorik diskussion för att vi kunde veta hur begraver olika länder när någon dör där.

Alla människor är dödliga så alla måste dö en dag. I mitt land när någon dör tar släcktingarna ansvar för att begrava döden. De duscar döden , ber för döden och sen begraver i kyrkogård eller familj gården. Men det finns en orättvis regler efter en man dör för att när en man dör då dödens fru kan inte använda färgad kläder men om en kvinna dör kan hennes man använda färgad kläder.

En kompis han var från svergie och han sa att här svergie ganska dyr att begrava någon men han sa att man får hjälp av kommun på begravning och han sa också att här svarige fikar man efter begravning.

I Indien de som är induisom de har en annorlunda tradition för att där när någon dör bränner de döden och sen brända kroppen begraver eller sprider i vatnet tx i havet eller i floden också om man dör hans fru kan inte gifta med någon annan men om fru dör då man kan gifta sig någon annan kvinna och jag tycker det helt orättvis.

Jag tycker här Sverige jätte bra kultur för att här behöver inte fira någonting om man eller fru dör för att båda har lika rättighet.

loggbok om hermans sommar

förra onsdag har vi valt en bok som handlar om "hermans sommar". Vi tyckte att det var ganska svårt så vi funderade att bytte bok men det var ingen intressant så vi fortsätt som vi hade. Vi har gjort inte än klart men nästan. vi har haft roligt för att en gruppkamrat har skrivit en berättelse handlar om boken men vi blev skratt allihopa eftersom han har skrivit på engelska och svensk. vi tyckte att det var roligt.så vi ska fortsätta till fredag. På måndag ska vi göra redovisning.=)

Barnliteratur Undersökning

20/10-10

Barnböckers är en hjälpmedel till de lärare och föräldrar. Vihar analyserat är att barnböcker kan användas på många olika sätt iverksamheten och att barn har ett stort intresse av läsa barnböcker.
barnlitteratur har stor betydelse för barns utveckling för att den hjälper att barnen behöver upplevelsen och fantasi att bygga sitt sätt att tänka och att utvecklar sitt mänsklig vetande.

"Hermans sommar"

Idag har vi diskuterat om boken " Hermans sommar" alltså samma bok som förra veckan. I våran grupp tänkte vi byta till en annan bok eftersom den är ganska lång men på slutet bestämde vi att fortsätta läsa om Hermans sommar.

barnlitteratur

Idag i klassen har vi fortsatt arbeta med barnlitteratur. Barnlitteratur är en läxa som ger oss möjligheten att undersöka det som människor kallas barnbok och det är det som vi håller på att arbeta med, i varje grupp av fyra stycker. Jag tycker att det är väldigt bra att kunna om barnlitteratur och det blir så här att varje gång när vi diskuterar om barnbok, vi lärar oss många saker som barnen gillar jätte-mycket in litteratur. till ex: boken som jag håller på att undersöka med mina vänner i gruppen, är jätte-spännande även att det handlar ibland om orealistiskt berättelsen.

Jag tror att barnen gillar jätte-mycket sådana böcker. Och det som är bra att veta om barnlitteratur är så här att alla barnböcker passar inte till alla barnen eftersom barnen tänker otroligt också som vuxna. Samma som vuxna inte gillar alla böcker även barnen också. Barnlitteratur är mycket intressant.

Nu vill jag sjunga dig milda sånger.

Månd. 18/10- 2010 Loggbok.
Har kommit till nästan slutet nu i boken och handlingen har tagit form, man förstår bättre Astrid och Veronika nu och deras liv dom haft. Trots deras olika åldrar och levnadssätt så får dom en stark vänskap, den yngre kvinnan öppnar hjärtat för den äldre och fyller det med kärlek, som hon så länge blockerat i sitt minne. Och Astrid ber Veronika att aldrig glömma kärleken i hennes liv som finns inom henne, och att hon fyller huset hon fått av Astrid som gåva med värme och omtanke, och att kanske små barnfötter kan fylla rummen
så småningom. Jag tycker att kärleken är en gåva vi skall vara rädd om, den kanske inte varar för evig, som i Astrids fall, men fick öppnas i gen av ett varmt och kärleksfullt hjärta som Veronika hade.....


Sid 228-229. Citat 1.

" Du hade rätt", sa Veronika." Det har varit en perfekt dag".
Astrid tittade upp och log. " Jag trodde väl att du skulle tycka om det".

Komentat: Kommer i håg när man varit ute en dag och himlen är blå , man har varit i skogen och njutit av naturen eller plockat bär som Astrid och Veronika gjorde. En perfekt dag då allting känns bra i kropp och själ, en sån dag minns man faktiskt länge. Solen värmen och glädjen av att vara ute är underbar..


Sid. 237. citat 2.
" Jag har tänkt på människorna som bor i de här nya husen", sa Astrid.
" Jag tror att de är gamla. Och jag tror inte alls att de är desperata. Och inte rädda heller.
" Hon gjorde ett uppehåll". jag tror jag vet va de söker.

Komentat: Astrid och Veronika är ute och promenerar på väg till kyrkogården. De passerar en massa moderna byggnader och hus, och vädrar sina tankar om det. Nya hus som äldre människor söker och flyttar in till, dom äldre söker sej till varandra, en plats där andra äldre människor bor. De behöver varandra, och de bor där livet ut.

barnböcker.

Onsd. 20 Okt. 2010 Loggbok.

I dag hade vi undersökning av en " svensk" barnbok på lektionen. Vi i gruppen valde en bok som heter " Matildas katter" som handla om en liten flicka som hade 2 katter som hette Nisse och Bosse. Hon drömde att dom blev ett lejon och en tiger på natten, och hon tyckte dom var stora, alla var rädda för dom när hon gick i koppel med dom i stan. Där ser man hur viktigt det är för barnen att få drömma och ha sin fantasi, och att dom tycker det är roligt att titta och läsa i en bok. Och vi vuxna skall vara med dom och läsa boken och hjälpa barnen med det dom inte förstår. Intressant o kul, på Fredag blir det redovisning i klassen.
Hoppas det går bra.....

Barnliteratur.

13 okt.2010 Loggbok.


Vi hade barnböcker som ämne idag på lektionen. Om barnböckers olika innehåll, karaktärer, hur den är skriven, bilder, och vad som inte bör finnas med i en barnbok.
Alla barnböcker är ju skrivna till barn, men vuxna kan ochså hamna i barnens värld genom att läsa böcker för dom, visa bilder, och förklara vad det är boken handlar om.
Olika saker kom fram under redovisningen, och alla hade vi gjort ett bra jobb.
Det skall bli roligt att ha barnböcker som ämne framöver.


Monica

I taket lyser stjärnorna

Lässlogg 2010-10-18
"Jenna är rädd för begravningen"S.185
Hon har aldrig varit på någon,vill inte gå på någon men nu har hon inget val.Där kommer hon får alla känna sig obekväma.det är självklart att hon är rädd för att hon ska inte se sin mamma igen och mamma ska borta från hennes liv men hon har minne av mamma klar i sitt hjärtat.Jag var rädd också när begravde min bror och min far därför att personer som jag älskar borta från mitt liv och jag kunde inte se de igen utan att titta på bilder av de men jag minnas alltid de.

Nu vill jag sjunga dig milda sånger.

11 Okt. Citat 1. sid. 214.


När den gamla kvinnan andades lugnt och så ut att inte vara rädd lättade Veronika gradvis sitt tag om hennes axlar tills hon stödde henne enbart med handen mot nacken och slutligen med bara fingertopparna.


Komentat: Astrid försökte lära sej simma och nu låg hon bara i vattnet och flöt med Veronikas hjälp. De båda
kvinnorna hade ett samförstånd som bara dom kände. Dom litade på varandra och Astrid njöt i fulla drag.



sid 220. Citat 2.


Veronika hade inte långt till gråten när hon tog emot boken och höll den i händerna.
" Åh, Astrid". Hon böjde sig fram och tryckte en kyss på den gamla kvinnans panna.
" Jag skall skydda och bevara den. Tack"


Komentat: Veronika fick en gammal dagbok efter Astrids mor, som födelsedagspresent. En gåva som Veronika skall bevara ömt. Astrid har haft den i sin ägo sen hon var liten. Den är skriven av hennes mors bläck, präntat in minnen i bladen som finns för evigt. Nu är det Veronikas tur att läsa och förgylla de tomma gulnade sidorna.




Loggbok:

I dag på lektionen blev det att diskutera om " döden" och begravningar. Det kom från ett citat i boken " jag vill sjunga dig milda sånger" och det blev ett samtalsämne hela lektionen.
Hur olika döden kan vara för vissa människor, och hur olika vi reagerar på sorg och smärta.
I ett land i världen är det förbjudet att gråta på begravningar, där skall man skratta och dansa annars stör man själen som ska gå vidare för den döde. Konstiga saker för oss, men naturliga för dem som det handlar om.


Barnbok

Loggbok 2010-10-20
Vi diskuterar om barnbok "Hermans sommar"vi tänker att boken är ganska svårt så vi vill ändra till ny bok men nån vill inte ändra eftersom boken är intressant.Ja,Jag håller med att boken är ganska svårt att förstå men det är intressant.Så vi bestämmer oss att vi ska fortsätta med den och vi ska läsa i boken igen och försöka att föstå den och efter diskussion delar vi uppgifter för att redovisning på måndag nästa vecka.

Barnliterature om näpp sa Alfons Aberg

Vi diskuterar inte så mycket om boken för att våra klasskamrater inte kommer idag. Boken använder gamla färger. De använder samma färg i borjan och slutet av boken. Pappa kläder sig brown och pojken kläder sig brown luddig. Boken riktar sig 3 till 5 ålder. Boken är speciallt till pojkar och flickor. De använder färger för att uttrycka många känslor till exempel fantasy, glad,arg, rolig. Miljo utspelar sig handlingen i hemmet hela tiden och det är realistik. Boken änvander inte djur som människor i berättelsen. Pojken har en katt och leker med katten. Karaktärerna och mijö är specifikt svenska. Boken är svenksetnicitet. Pojken har ingen mamma och det är bara pappa tar hand om honom. Det finns några saker pappa använda i boken till exempel pipa, spis, stekpanna. Pojken använder några saker till exempel en paperstuss, snore, lastbil. Jag tcker att pappas karaktärerna är bara, rolig, och inte tålamod. Pokjens karaktärerna är rolig, gnällig och börtskäm. Det handlar om pojken inte vill äta för att pappa skriker till honom. Men pappa ångrar sig att skrika. Han ber pojken att äta och han ger ett straff till pojken. Om han inte äter kan han inte gå ut. Handlingen är realistiks. Den här histori är jätte vandlig i samhället. Boken innehåller inte så mycket fantasi. Det finns ett budkap i boken '' inte tjata''. Föräldrar tjatar inte till barnet annas de blir arga och gnälliga. Jag tycker det är sant att Vi måste tålamod på barnet. Barnboken brukar finns ett budkap för föräldrar och barn så vi kan lära sig nånting.

i taket lyser stjärnorna.(10-18-10)

I måndags har vi diskuterat om i taket lyser stjärnorna. Först pratade vi om våran citat tills vi har kommit överens på diskussionen om "raka benen". Min klasskompis undrade till lärare varför att en del människor ville inte raka sig? andra del gillar raka sig?. Mina gruppkamrat svarade "ja" och andra svarade "nej". Det var intressant för att de vill säga vad de tycker. Jag tycker inte om boken handlar om sorg känslor. Det var kul att vi har haft roligt på lektionen och vi har kommit överens.

Raka benen

Vi är diskutera om böcker  i taket lyser stjänorna  det var sista dag med  böcker .Det var intressant alla hade olika citat  . .det var roligt att höra .Vi är diskutera  mera om hur man raka sig i benet behöver man raka sig? några säger ja ,andra  nej ,men vi fick svara från lärare att det är olika åsikter.

NÄPP! LOGGBOK

Vi fyra kompisar diskuterade om en barn bok och boken heter Sa Alfons Åberg. Boken handlar huvudsakligen ett barn och hans pappa. Boken är inte traditionell berättelse. Jag tycker det finns realitet i bokens framställningen. För att nu för tiden det finns många ensamstående man eller kvinna men de har barn och det är jätte svårt att klara ensam med barn som vi ser den har berättelsen. Så den framställningen av boken är nyskapande sätt. Även om det är ett problem. I den boken farsan förväntar att barnet ska lyssna på honom men der var tvärtom och barnet tycker att varför pappa tvingar på honom, han tycker han har rätt att välja själv och han tycker också att han har rättighet att leka längre tid utan att äta. Katten var bara enda kompis till honom.

tisdag 19 oktober 2010

I taket lyser stjärnorna.....I sista stund.

18/10-10
Om du dör mamma. Jag tanker att fursätta mit liver för dig.

När man är lädsen man vara tänker för sig själv, kanske några ville inte leva mer.. Liver ta slut ingen drömar i frantiden men man ska tänka att livet är fin och liver furtsättar.Alla ska död nån gång, ung och gammal, frisk eller sjuk, det finns en stor delar människor har problemet.Hantera den konflikt som du kommer längs vägen det man ska leva det var menning, från början.
Många som har glömt att det finns fortfarande värden i livet, nya värden som man kanske inte tänker på tidigare.Jag vill att vara bli lyklig och man måste vara själförtroende att du ska bara duktig så man har tio ulika projekt på gång och kanke nio är de mysslikas men det kommer mer och mer tillfällethet som man måste utnyttjar sin fritid och kämpa....... Livet är vacker. "klart och soligt.

Sista Citatet från I Taket...

s. 199
"Om ens mamma är död, är man fortfarande en dotter då?"

Jenna undrar om hon kan fortfarande vara en dotter om hennes mamma dör. Denna fråga är svårt för någon att överväga. Som en 13-årig flicka, kan jag inte föreställa mig hur hon kan börja tänka på det. Djupet av hennes personlighet visar i detta citat.


s. 217
"De sitter då en lång stund. När Jenna nästan somnat där i all trygghet här hon mormor säga, eller hon tror att hon hör mormor säga, någonstans där vid gränsen mellan sömn och vaket:
'Lilla barn...Du är ju vår räddning...'"

Efter Jenna ber om ursäkt till sin mormor för att göra dem sälja sina hus och flytta, anser hon att hör hennes mormor säga att hon är deras räddning.

Under hela historien, fokuserar vi på Jenna och hennes känslor när hon förlorar sin mor men vi glömmer att mormor också har just förlorat sin dotter.

Mormor har varit en stabil karaktär under hela denna process. Hon behövde vara stark för hennes dotter och fortsätter att behövas av hennes barnbarn. Nu behöver hon Jenna för att få henne genom Livs död.

I taket lyser stjärnorna (sista 2 citat)


Hon vill inte vara henne.
Istället anstränger hon sig för att skratta mer, prata mer, synas mer, vara mer. Och alla accepterar det. Alla följer de lättat med i leken. Kanske är de aningen förvånade, kanske tycker de att hon är konstig, jag menar, hon verkar ja knappt ledsen!"

Jenne märker att de tittar på henne i klassen, att de vet, att de rädda för att göra fel, att de inte vet vad de säga. Visst märker hon att lärarna inte riktigt vet hur de ska bete sig, att de inte räknar med att hon ska vara lika aktiv som vanligt, att de inte menar henne när de säger att uppgifterna ska vara färdiga tills i morgon. Enligt min åsikt att hon vill inte vara spotligt från alla i skolan och hon inte vill alla i klassen att tycker syn om henne, hon är brygg att mamma var dog och istället blockera hon sig själv för att hon inte vill visar sig att hon är ledsen och hon behandlar som skratta mer och vara mer med sina kompisar och försöker gömmer sig att hon är mår dåligt.


Sid 203
"M&M TYCKER att Jenna ska gå till kuratorn."
De är oroliga för Jenna. Det är henne de brukar diskutera när de trycker ihop sig i mammas säng om nätterna. De tror att det kan vara bra för att Jenna ska bli bättre. Jag tror att hennes m&m väldigt oroliga om henne känslan. Om jag är hennes m&m skulle jag umgås med henne mer och försöker förstår henne och pratar mer med henne. M&M borde förstå henne att hon fortfarande ung och nu är hon börja bli tonåring. Det ganska svårt för att hon kan acceptera det här. Man måste ta lite tid för han anpassar sig.





Sid 202.
"Jenna beter sig inte som Hon-som-hade-en-mamma-som-dog.

måndag 18 oktober 2010

i taket lyser stjärnorna (sista 2 citat)

Jag har valt två citat som handlar om vad som hände efter att Jennas mamma har dött och när Jenna bestämmer sig på att kämpa.

"Det regnar när de åker hem. Naturligtvis regnar det, tårar rinner, både utanför bilen och inne. Det är mormor som kör. Jenna sitter fram. Morfar halvligger i backsätet och gråter."
(Sid 183)

Det har citatet visar hur ledsen de är när Jennas mamma dör, det gör så mycket ont, det har varit så jobbigt och nu måste de lära sig att leva utan Liv.
Jenna tänker att hon kan inte klara sig utan sin mamma.

"Det är tomt i taket nu.
Det finns där, även om de inte syns.
Jag finns där, även om jag inte syns."
(Sid 221)

När de håller på att flytta, och hon börjar att plocka ner stjärnorna från taket, det är då när hon kommer ihåg vad sin mamma så till henne, att hon finns där även om hon inte syns. Nu är taket tomt, sin mamma är inte där med henne, men hon är inte borta från sitt hjärta coh det är vad gör henne att ändra sig och välja på att fortsätta leva. Sen skriver hon ett nytt citat: Om du dör mamma, då tänker jag fortsätta leva. För dig...

I taket lyser stjärnorna

Loggbok 2010-10-18
Idag diskuterar vi om boken"I taket lyser stjärnorna" sista gången.Alla berättar mycket bra om sina citat.Till slut bestämmer Jenna sig att hon ska kämpa på med sitt liv och fortsätter leva för sin mamma.Jag är glad med Jenna att hon ska kämpa på att leva fortsätter.Idag är vi inte gråta mer men vi skrattar istället under lektionen.Jag tror att alla i gruppen känner bättre för idag.

loggbok om diskussion Jennas mamma begravning

Vi diskuterar om Jennas mamma. Jenna vill inte att mamma ska dö. När mamma dör vill Jenna inte titta på henne för att hon aldrig har sett någon död människa. Inga människör vill dö men döden är en del vårt liv. Jenna åker till krykan och hon ser mammas kropp. Det kommer många männsikor till mammas begravning och de äter tillsammmans. Jag berättade om begravning i mitt hemland. När man dör brukar familjen ha en stor fest. De spelar musik med olika instrument. De äter, dansar , gråter och skrattar. Det kan vara 2 veckors eller 3 veckors fest innan de begraver den döda. Det beror på hur mycket pengar man har. Om en ungdom eller ett barn dör har de ingen fest men om en gammal människa (som har barnbarn) dör har de stor fest. Det betyder glädje för att hon/han har haft ett lång liv. De brukar bygga stora gravar som museum. Om de inte har några pengar samlar de pengar i framtiden för att bygga en snygg och fin grav. De brukar komma hälsa på graven ofta. Man kan också balsamera dö kroppen om man inte vill begräva. Det brukar rika människor göra det för att de kostar mycket pengar att balsamera.

Min klasskamrat berattade om begravning i sitt hemland. De brukar bränna döda människor. De sätter aska i templet och i huset. De behåller askan. Andra klasskamrater berättade att de tar ut blodet från döda människor innnan de begraver dem. Stina (vår lärare) säger att I Sverige brukar man sätta döda kroppar i kistor och prästen säger nånting innan de begräver[kristna tradition]. Men det finns några svenkar bränna död kropp. De finns många olika traditioner begravning i alla länder. Kulturer är olika men det är samma betydelse. Det är bra att veta andra kulturer så vi kan jämföra med vår kultur och vi kan rika om kunskap.

Barn böcker är nånting som är vicktigt till barnen även oss

En barn bok är så lätt att förstå med sin enkel sätt .
Men mycket farjer,Ritningar roliga historier som är lätt läs.

Jag går på sol,jag står på sol.Jag vet av ingetnting annat än sol.

Det som händer till många som vågar inte att komma fram, som vet inte att fastan i livet finns
svåriheter livet måste gå vidare !

Var inte rädd för mörkret ty ljuset vilar där

Inte förrän många år senare fick jag ta jag reda på vad som hade hänt,
men den natten visste jag instinktivt att jag hade förlorat henne för alltid.
Den här är en verklighet som händer till många människor som vet inte det som har tills man har redan förlorat det .

söndag 17 oktober 2010

Barnbok

I fredags diskuterade vi om en barnbok som heter "Hermans Sommar." Våran grupp talade lite grann runt omkring var boken handlar om för någonting. Det blev intressant diskussion.
Jag tycker texten var enkelt och att lätt och förstå. Boken var väldigt trevligt att hantera med fina bilder och vackra färger.

lördag 16 oktober 2010

Lagbook: Barnliteratur

Vi gjorde en grupp och valde en bok eftersom vi gillade hur den såg ut - storlek, framsida och färg.
Vi valde "Spyflugan Astrid" Den är en roligt berättelse med mycket fantasy och humor.
Den handlar om liten söt fluga, vi tror att barn att boken kommer att väcka intresse för läsning när de har i boken sina händer.

Jag är vuxen och jag gillar att läsa sagor på svenska som hjälper mig att lära mig språket och gramatik.

fredag 15 oktober 2010

Barnbok

Loggbok 2010-10-15
Idag pratar vi om barn böcker.Vi i gruppen har valt en barnbok.Det är många information som vi måste förstår om boken men det är svårt att förstå hur de används färger i vår bok.Det är speciell färger(photo shop färger)Det är svårt för mig att förstå men jag ska lära mig om frågor som vi har för idag igen.

Barnbok Alfons

Idag har vi grupparbete om olika barnböcker.

Vi valde Alfons åberg. Boken heter "Näpp! sa Alfons Åberg".
Boken är gjort för 4 till 7 år.
Den gjordes 1997 av Gunilla Bergström.

Jag tycker boken är bra för barn för jag själv gillade Alfons när jag var liten.

Omslag.

Omslaget ser ut som att den är gjord av tyg "inte mycket färger".

Färger Och nyanser.

Både Alfons och hans pappa har bruna kläder stickade, lite hår på skallen.
på sidorna är de olika färger beroende på hur doms humör och miljö är ska berätta lite om det.

När Alfons blir sur så kommer det upp röd färg i boken, när han blir glad så är det gult.
Men när Alfons pappa blir sur så blir det lila i boken.

Alfons har en katt som han håller på att leka men, men när pappa ropar att maten är klar så vill inte Alfons äta han säger "Nej".
Alfons pappa säger att det är köttbullar, Alfons säger fortfarande nej.
Alfons pappa försöker så gott han kan för att få Alfons till matbordet. Ni får läsa boken!.

Etnicitet.

boken utspelar sig i Sverige.

Genus.

Det finns två killar i boken "Alfons och Alfons pappa". man ser på kroppsbygnaden och på doms korta hår doms röster osv. / Mvh Kalabalik

Barnbok Alfons

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Vi pratade om en barnbok idag (Alfons Åhberg), eller vi (dom pratade , jag satt mest och skrev på papper om boken) xD

Bilderna i boken vi skulle prata om var tråkiga inte så färgrika , lite detaljer, gamla färger inte så många olika nyanser, starka men tråkiga och gamla.

På omslaget fans olika tygbitar en katt och Alfons som stod och höll i ett snöre .

Handlingen vad jag vat var att , Alfons lekte med kissen och Alfons pappa hade precis lagat klart maten, då han bad Alfons komma och äta men Alfons ville inte äta han ville heldre leka med kissen, då började Alfon och hans Pappa att bråka . Pappan försökte muta Alfons med 3 glassar om han kunde komma och äta, men Alfons gick inte med på det så pappan lurade Alfons med att det var en apunge utanför fönstret, så Alfons skulle glömma bort vad han gjorde så han skulle komma och äta istället.....





Ciao

diskussion om barn litteratur

idag vi har fått olika barnböcker par grupper och vi fick göra en undersökning om det. jag tror att vi kommer att analysera barnböcker, för att veta hur det ser ut med färger och nyanser, miljö om det är mycket fantesi eller realistiskt, om det utspelar sig i en stad eller i en landsbygd. etencitet och veta vad handla om böcker. jag tycker att det kommer att bli mycket intressant.

Barnlitteratur 15 oktober 2010

Idag har vi börjat att göra en undersökning av svensk barnbok tillsammas i grupp.
Vi har valt en barnbok tillsammas med Gloria som heter "Spyflugan Astrid".
Det är en jätte söt bok med roliga och moderna ritningar.
De färgerna som används mest är svart på vit bakgrund och det som är viktigt uttrycks med färg.
Jag tycker att det är en kul bok med mycket stil och ganska atraktiv för barn från kaske fem till åtta år gammal.
Jag kommer at ha mycket roligt med den här uppgiften.

Loggbok om diskussion om barnlitteratur

I dag sat vi i grupper och hade analyserat en svensk barnbok. Våra bok var kallas "När Åkes mamma glömde bort" av Pija Lindenbaum.

Jag tycker att det var intressant att tänka hur författaren har valt oliker saker i boken, till exempel färgerna, miljön och karakterer. Det var också kul att jämföra våra bok med två andra böker eftersom de är väldig olika.

Vi hade diskuterat att färger var valt för att beskriva olika kännslor, idéer och platser. Jag brukar tänker om dessa saker när jag inreder mitt hus, men det är lika viktigt när designar en bok.

Det ska bli rolig att försätta med den här ämne!

loggbok om barnbok diskussion.

Vi diskuterar om näpp sa Alfons Åbery. Jag tycker att boken är spännande. Boken är enkel att förstå. Det handlar om pappa och pojke.Pappa är ensam utan fru men han klarar själv att ta hand om barnet. Boken är realistik och miljo är bara hemma.
Det finns ett budskap fröm förfatrare är att förarldrarna måste tålamod fröm barnet även om de är gnälliga och buskar. det är normalt att barnet är börtskäm eller buskar. Ibland finns ett råd i barnboken så barnet och vuxen kan lära sig.

barn luteratur

I dag, i klassen, har vi jabbat med barn luteratur.
Varje grupper har analyserat barn luteratur.
I gruppen hade vi analyserat hur boken ser ut på
fram och bak sidan av boken för att kunna om vad
handlar boken, Vilken ålder boken riktar sig till.
Jag tycker att mesta av barnbok ser ut fina eftersom
författare vill att barnen ska ha känslan att läsa boken.

LOGGBOK (BARNLITTERATUR)

Idag diskuterade vi om barnböckers Omslaget, Färger och Nyänser och Miljö. Det var intressant att diskutera om dagens diskussion föratt man får lära sig olika uttrycker om boken... jag har lärt att boken beskriver olika känslor genom färger, bokens karaktär osv....Det finns också boken som har skrivit föratt uttrycka olika miljöer. Jag faktisk inte rekommendera att dina barn läser den där boken som vi valde...boken heter "Hermans Somma" eftersom, bok förtfattaren överdriven allting... man kan fantasera men inte överdriva och finns några äckliga bilder som inte är lämpliga för barnen att läsa. (till exempel gammal kvinnas löständerna) men i alla fall, vi hade en bra diskussion!!!

Barnlitteratur loggbok

Vi har pratat om Barnlitteratur. lärare sade att vi ska välja en bok som handlar om barnbok.Vi har gjort undersökning om boken. Omslaget, färger och nyanser, miljö,djur eller människor,Etnicitet,genus,Handling, Budskap.

Jag tycker att det är bra att få veta hur ska man undersökning på en bok. så man lära sig.


Vi har pratat om våran åsikter till boken. Det var intressant att vi har diskuterat om barnbok för att om man ska få barn i framtiden. Jag har lärt idag att göra undersökning. Det var bra att har skoluppgift för att Man kan skriva vad har vi lärt för idag.

onsdag 13 oktober 2010

LOGGBOK BARNBOKLITTERATUR

vi har diskuterat om barnböcken... det var väldigt intressant att prata om böcken... båda vuxna och barn kan läsa och uppskattar....vuxen måsta läsa den för sina barn under 6 år föratt de kan inte läsa själv..det är jätteviktig för barnens språkutveckling..den handlar om roliga historier och få barnen att skratta och visa deras känslor. varje dag försöker jag att hitta en stund att läsa barnboken för min son.. han tycker väldigt mycket varje gång läser jag en bok till honom.. han brukar skratta, dansa och peta ut på bilderna... det är jättespännande!!!

Loggbok ”I taket lyser stjärnorna” 11-10-2010

Loggbok ”I taket lyser stjärnorna”

Jag har valt två citat från boken den här veckan som tyckte att de var intressanta för mig:

”Mamma. minns du att jag alltid tittade på när du sminkade dig? Jag tyckte att du var så vacker och jag satt på toalocket och följde varje rörelse du gjorde med borsten och pudervippan. Sen hjälpte jag dig att välja kläder. Minns du att du en gång sa, tänk Jenna, tänk sen när du blir större, då kan vi låna varandras kläder?
Minns du att du sa så?
Mamma?
Blir det inte så nu?
(sid 181)

Det har citatet är nog den sorgligaste jag har läst i den här boken. Man ser hur ledsen är Jenna och att hon kan fortfarande inte förstå att sin mamma ska dö och det är hemskt att hennes mamma dör efter att Jenna säger det här citatet.

”Jag menar, din största önskan är väl att din mamma ska få leva?”
Orden uttalas. De lägger sig tunga mellan Jenna och Ullis, men de är ok. Ullis får säga så. Jenna blir inte arg när hon säger det. Hon har jo rätt.
”Ja”, svarar hon bara.
”Mmm”, säger Ullis. ”Men vet du vad min största önskan är?”
”Nej?”
”Att min mamma ska dö”
(sid 172)

Det här citatet är ganska starkt, Båda Jenna och Ullis har ett svårt live, båda önskar något, båda önskar att något hända med deras mammor, men Jenna vill att hon få leva och Ullis att hon få dö. Ullis lider så mycket med sin mamma som är alkolister så föredrar hon att vara utan henne, det är svårt att förstår men hon är ung och förstår inte att sin mamma har en sjukdom också, och att det är svårt för henne att leva med ett beroende.
En bra sak är att Ullis och Jenna hjälper varandra i den här situation.

Efter att vi har läst vårat citaten, pratade vi om olika saker, sorliga och gladja saker.
Det var gaska trevligt och mysigt.

Loggbok om barn litteratur

Idag vi är diskutera om barn bok  vi är diskutera om olika saker .det var  bra diskusion .vi är diskutera att en barn böker är en bok som vuxen kan läsa åt barn som är 2år till 6år gammal för att barn ska  blir glad och dem kan inte lässa själv .Barn böcker handla om olika saker .den ska vara lätt att lässa ,roliga historia ,.ect....

Barnbok

13-10-2010
Loggbok

Idag har vi prata om barnbok, och vi har svarat på sex frågor i grupp.
Första frågan handlade om vad är en barnbok och vi svarade att det är en lättläs bok som handlar om saker som barn tycker om.
Fråga nummer två var: Vad handlar den om, och vi svarade att de handlar om vad som helst, t.ex. något roligt, något tråkigt, informerar och lärar ut för barn om saker och hur de fungerar.
Fråga nummer tre var: Vilka karaktärer är med, och vi svarade att det kan vara vuxna, djur, robotar eller en blandning av alla karaktärer.
Fråga nummer fyra: Hur är den skriven, och vi svarade att de är skriven lättläs så barnen förstår, bilder, stora bokstäver, lite eller mycket fantasi.
Fråga nummer fem: Bilder? Vilken typ av bilder: och vi svarade, tecknade bilder, roliga bilder, mer eller mindre detaljer och starka färger.
Och fråga nummer sex: Finns det saker som inte får finnas med, och vi svarade att det kan inte finnas fula ord, svordomar, sex, osv.

För mig det var intressant att prata om detta, jag har inte tänk så mycket hur är en barnbok, det är intressant att veta att man måste vara försiktig när man skriver en bok för barnen, det finns mycket som man måste tänka på.

Barnlitteratur

I dag pratade vi om barnlitteratur och hur en barnbok se ut. Vi hade diskuterat att en barnbok är en lättläst bok om saker som barn tycker om och kan handla om vad som helst. Karaktärer kan bli vuxna, barn, djur, robotar eller en bland av alla. De är skriven lättläst så barnen förstår, med bilder, stora bokstäver, mer eller mindre fantasi och är oftast skriven på tredje personen. Bilder som ligger i boken är tecknade, roliga bilder med mer eller mindre detailjer och starka färger. I barnbok får inte finnas fula ord, svordomar, realisk ondska, barnaga eller erotisk sex.

Jag tycker att det var intressant att prata om barnlitteratur. När jag var på universitetet hade jag skrivit en uppsatts om barnlitteratur och hur sagor var inte skrivit för moderna barn heller de var skrivit för vuxna eftersom i 1800-talet var barn inte behandlas som barn är i dag. De teman som presenteras i sagor hade, om man ser tillräckligt nära, djupare, vuxen betydelser.

barnbok

idag vi har diskuterat om barnlitteratur. jag tycker att det var intressant, för vi har fått vetat mycket om barnbok. t.ex. definitionen, vilka karaktär är med i barnbok och saker som kan inte finnas med i barnbok. vi pratade lite vad handlar den om.
sen fick vi redovisa olika punkter att vi hade och i alla grupper vi hade nästan samma åsikter för att förklara hur kan det se ut barnböcker.

Idag loggbok om barnlitteratur

Idag diskuterade vi i klassrummet om barnböcker. Vi diskuterade hur kan bli en barnbok. jag tycker en barnbok måste bli rolig att läsa och intresant. Det kan handlar om en saga eller berättelse och ska vara många olika bilder. Vi fyra klasskamrater diskuterade tillsamman på den. Det var jätte intresant att vi alla ställde våra egna åsikter. En av våra kompiser diskuterade att i en barnbok kan inte innehålla om våld och sex men en annan kamrat sade att det kan innehålla men det beror hur typ av skrivning. Våra lärare Stina och Annalisa berättade åt oss om en barnbok och de visade olika typ av böcker till oss. Vi tre grupper ställde våra egna åsikter om barnböcker framför lärarna.