onsdag 14 december 2011

Språket växer

I klassen har vi diskuterade om svenska språket och hur det
förandra genom tiden. Det var särskilt intressant för mig eftersom jag gillar
språk. Särskilt gamla språk. Den mest intressant var runeskrift-symbolar
skriven på stenar. Jag har lite erfarenhet med gammal engelska och att ser
likheter mellan gammal svenska och gammal engelska var spännande. Vi som
människor inte alltid förstår att vår språk förandra och utveckla och att
skillnad mellan språk visar hur vi som människor har växlat.

Numera pratar och skriver vi på en enkel sätt. Vi skriver
som vi pratar och släpar gamla ord och uttryck att hålla med dagens jargong och
ideologer. Och det är definitionen av ett livande språk- ett språk som
förandra.

Jag minns när forskarna hade bestämt att sätta vissa ord som
var inte särskilt korrekt i engelska lexikonen. Det var för att ord hade varit
använt i språket många år och man kunde säga att det var en officiell ord av
vårt språk istället för ett slang ord.

Vad säger dagens språk om oss som människor? Någonting bra
eller dåligt? Har vi bättre kommunikation än förre, eller kommunicera vi på en
helt annat sätt? Har vi tappat någonting viktig i vårt språk? Jag tycker att
även om vi kan inte förklara om språkens värt kan vi säga att vårt språk visar
oss som individ och gemenskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar