måndag 7 februari 2011

Filmen "I love språk:Yrkesspråk, vad är det?"

I dag har vi sett en film som handlar om yrkesspråk. Det gäller med olika yrke och olika sätt när man prata. Man måste prata rätt tillfälle inte blanda ihop, det kan bli komplicera för de andra. t ex en man som jobbar som advokat och fotbolls ledare. Han använda särskild advokat språk med fotbolls team och han använda normalt språk när han jobba med advokat. Han har ingen dialog och helt olika funktion, tycker jag. Politik och advokat använda ganska särskild språk och trovärdighet. Sen diskuterade vi om det. Jag gav exempelvis att min mamma jobbar som sjuksköterska och hon använder engelska och särskild språk men hennes kollegor, första gång när jag hört ordet obegriplig jag inte men sen min mamma förklara till mig så blev jag mer förstod och kommer ihåg men nu glömde jag nästa allt. När jag studera biologi också förstå jag ingenting eftersom det finns ganska många special ord. Den här filmen koppling med solstorm så att Rebecka är advokat när hon ringde till Carl von Post för att prata om Sanna men han använda ganska normalt språk med Rebecka så använda Rebecka yrkesspråk som advokat språk med honom.
Jag tycker att diskussion var så bra och jag här lärt mig olika ord och hur svenska samhälle är. Det är bra att man vet hur situation bör man använda språket rätt tillfälle.

1 kommentar:

  1. du skriver intressant om dagens film. Bra att du gör kopplingar till din mammas yrkesspråk, och till det språk som du möter i biologiundervisningen. Du gör även flera kopplingar till Solstorm. Jättebra eftersom det står i målen att du ska kunna koppla ihop olika saker och jämföra.

    SvaraRadera