onsdag 2 februari 2011

solstrom

Igår pratade vi om boken. Det var lite grupp men vi diskuterade mycket. Vi pratade om kön. förr i tiden män och kvinna var ojämn. Man var altid i toppen och viktigaste huvud personen i familj.Man fick mer lån än kvinna, män blev ledare och präst i krykan eller organisation men kvinna kunde inte samma som dem. Kvinnan tog hand om barn, lagade mat, födde barn och städade. Men den gamla kultur är fotfaranda gälla till nu. Det finns några länder män och kvinnor är jamn till exempel us,eropa. Många kvinnor blir en president och en ledare i en organisation,förening,parti,etc. I mitt hemland man öch kvinna är ojämn. Jag tycker inte om skillnad könen och jag vill förändra den gamla kulturen men det är svårt. Det är orättvis man sitter hemma och titta på tv hela tiden och kvinna jobbar i en fält. Jag tror det afrika och asia fotfaranda behåller den här kulturen eftersom deras kulturer är starka. Hoppas i framtiden finns förandas till kvinnorna.
Jag tycker att i Sverige man och kvinna är jämn. Jag tycker om mycket det. Jag har svensk man och vi jobbar hemma tillsammans. Vi åkte till mittland med min man gjorde jag själv hemma(diska,städa,etc) eftersom familj och släktingar inte vill min man hjälper mig.Om vi är i indonesia blir han altid som en boss. Jag förklarar till mina släktingar och familj att I sverige män och kvinnor är jamn men de accepterar inte mig. Men i alla fall är jag glad också för att jag får en kunskap om olika kulturen. Jag lär mig att förstå andra manniskörs kulturer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar