måndag 7 februari 2011

Loggbok


Idag har vi tittat på en film som handlar om yrkesspråket och hur varje yrke har ett eget språk. Personer som jobbar på samma yrka dem använder special ord och de förstår varandra men kanske det är svårt för annan person att förstå vad de menar . sedan diskuterar vi om yrkesspråk och Varje person pratar om sitt jobb och vad har de för special språk. T.ex. finns en tjej har jobbat med hästar så hon sa att det finns special ord för den har yrke t.ex. när hästen vill promenera det finns olika ord för det och det menar olika meningar. I mitt himlande hade jag inte jobbat på något yrke men jag tror att det finns special språk för varje yrka. Jag har själv ett special språk mellan mig och mina kompisar så vi kan förstå varandra men ingen kan förstå vad vi menar och det är jätteintressant för mig . Jag tror att diskussionen har varit intressant eftersom vi har pratat om olika saker i livet inte bara om yrkesspråket.

1 kommentar:

  1. jag tycker också att det blev en intressant diskussion :)

    SvaraRadera