tisdag 30 augusti 2011

Första inspiration är viktig!















Bilden kommer från luleå kommuns webbsidan

Japanerna är kända som stereotypa turister i världen. Det är väldigt populär att åka till Sverige, Finlad(träffa Mumin!), Canada och Alaska till och med för att se norrsken i vinter. Många drömmer att se norrsken en gång i livet och när jag pratar om det på facebook eller liknande japansk SNS blir mina kompisar avundsjuka!

Det var 2004 när jag såg norrsken för första gången i mitt liv och det var otroligt vackert! Det var så spännande och jag kunde bara titta på himlen och kunde inte missa en sekund från det vackra norrskenet. Det var kallt att vara ute länge och mina fötter blev lätt känslolösa men det var värt. Man ser ofta grönaktig norrsken men det händer ibland att dyka upp rosa-lilla norrsken. Senast gången som jag såg norrsken var på E4, på väg hem från Kramfors. Det var någonstans mellan Piteå och Luleå och just där brukar vara ganska mörkt på E4 utan gatuljus. Stora Rosa-lilla norrsken på båda sidor och rörde sig som gardiner. Väldigt trött efter 6 timmars bilresan men det är det finaste sätt att vara välkomnade hem.


Som Jacqueline sade, det var intressant att vi pratade mest om Sverige! Det kanske var så att vi alla kände oss som att vi hade några gemensamma uppleverser. Våra liv förändrades att flytta hit och vi hittade nya, olika och "exotiska" saker.

1 kommentar:

  1. det var jätteroligt :D :D när du berättade om dina japanska kompisars reaktioner, när du skriver att du ser norrsken på facebook.

    SvaraRadera