torsdag 25 augusti 2011

Hokus Pokus, Voltage och ett virtuellt vattenfall...

I torsdags besökte jag och mina kompisar Lab 11 på Kulturens Hus. Jag tyckte att jag inte förstod den moderna konsten. Nu vet jag det. Waterfall av Thomas Hämen har inte imponerat alls på mig. Inget falska vattenfall kan se ut bättre än ett naturligt vattenfall (jag jobbade som grafik och jag tycker att ett virtuellt vattenfall kan göras bättre). När jag såg på detta konstverk, hade jag ingen djupa tankar. Jag tyckte inte mycket om det...

Men på Lab 11 finns det andra konstverk som var jätteintressanta. Två bästa konstvark, enligt min mening, var bilder av Viktorija Rumiancevaite (Litauen) och en installation av Lisa Jeannin (Sverige) och Rolf Schuurmans (Holland). De bilderna av Viktorija heter Voltage och handlar om elektricitet och spänning. Hon arbetade med traditionella tekniker. Den Hokus Pokus installationen av Lisa och Rolf har tre delar – två filmer (en på en stor skärm och en på en små TV) och en stor stjärna. Alla finns i ett rum. När man tittar på de filmerna ser man den stjärnan som finns i rummet, då kan man tänka att man är en del av den hela installationen. Det var jätteroligt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar