tisdag 30 augusti 2011

Någonting vackert i världen?

På klass läst vi sagan Spelar min lind, sjunger min näktergal? av Astrid Lindgren. Det händer om en ung flicka som heter Malin som måste flytta in i fattigstugan med flera hjonen. Malins föräldrar har dött och nu är hon ensam och saknar alla som är vackert i världen. Hennes största önskar är någonting vackert. Det händer att hon blir de andras glädje och tröst men hon förtfarande saknar efter någonting vackert. En dag höra Malin ord från en saga, och orden stanna kvar i sin bröst och sitt huvud: 'Spelar min lind, sjunger min näktergal' När Malin höra orden känner hon att de är den vackert sak hon önskar för. Då börjar Malin önskar mer och mer att orden blir verklig och att hon kan ha en lind som spelar och en näktergal som sjunger. Hon säger att 'med tro och längtan så går det' och på slutet av sagan blir det så. Malin får sin hjärtas längtan och ger sin anden till linden.
Jag gillade den här saga. Den var en bra historia som visar barnets tro och lita på vad är vackert i världen. Malin leva på ett hemskt sätt, i fattigdom när varje dag måste hon tigga för mat och sova på golvet. Det är fruktansvärd för ett barn att leva så. Men Malin ger tröst till de andra och visar sin kärlek och oskuld till världens behövande. Jag tycker att det är någonting vackert i världen när man kan skriva en saga så här.

1 kommentar:

  1. Hon offrade sig verkligen så att anndarskulle få det bra och på så vis kanske hon lever ännu.

    SvaraRadera