torsdag 6 oktober 2011

Lasermannen

Citat 5: sidan 211
"En anledning till att Ian Wachtmeister och Bert Karlsson aldrig förklarade vad de egentligen menade med invandrare kan ha varit det faktum att varje försök till kategorisering skulle fått närmast absurda följder där alla från statsministern till landslagsstjärnor plötsligt skulle beskrivas som invandrare."

I filmen som vi tittade på i måndags hade samma frågan. Hur menar de med invandrare? Enligt killen från folkfront måste man vara 100% svensk för att vara svenskar. Det räcker inte att man är född och uppvuxen i Sverige om man är andra-generationer av invandrare eller halvsvensk då är de också invandrare. Okej, jag förstår att jag är japan/invandrare men jag ser mina barn som mer svenskar än japaner. Alltså, visst är de halvjapan och halvsvensk men de är född och uppväxt i Sverige. De får rätt att vara svenskar och japaner. Det är inte vi som bestämmer att de hör hemma i ett land. Jag som flyttade hit när jag var 20 år,  jag kanske kommer att känna mig som svensk om 40 år. Får jag vara svensk då?? Njääää.

Citat 6 sidan 217
"Begreppet ras ersattes av kultur. I stället för att tala om skilda raser, där vissa raser var mer värda än andra, byggde den nya ideologin på kulturbegreppet. Kulturer påstods befinna sig i olika utvecklingsstadier, vissa var primitiva, andra högre utvecklade, varav följde att de senare skulle äga företräde.
 Denna "kulturrasism" övergavs dock snart,  efter kraftig kritik, till förmån för ett nytt tänkande som ofta har kallats "kulturfundamentalism"."

Eufemism/politisk korrekthet, det finns alltid finare, artigare sätt att uttrycka sig. Kulturfundamentalism, främlingsfientlighet och kulturrasism är samma sak. Ju svårare och krångligare ordet blir, desto viktigare och mer värdefullt låter det.
Jag tycker att det finns rättigheter och skyldigheter att vara invandrare.Rättigheter är att vi ska kunna bevara egna kulturer och eget språk och skyldigheter är att vi som invandrare måste lära svenska och veta att vi bor i svenskt samhället med svensk kultur. Vi kan samexistera om man visar respekt till varandras kulturer och man ska inte blunda ögon och ignorera andra. Var och en måste bryr sig för att kunna ha bra samhället.


1 kommentar: