tisdag 4 oktober 2011

Nationalist = Rasist??

Hur man definierar de två ord? Kan de vara i samma kategorin? Måste man vara rasist för att vara natiolalist? Jag tycker att det är svårt att definiera eftersom folk kan tolka olika sätt. För mig rasist är någon som tycker en ras är övermäktigare än en annan och de diskriminerar andra bara för att de är svarta, vita eller gula. Nationalist  är någon som ha tillgivenhet/hängivenhet till sitt land och de är bara intresserad i sitt land. Vilket betyder att de bryr sig mer eller mindre om andra länder eller helt enkelt de struntar i dem. Det betyder inte de värderar mindre om en annan.

Vi tittade på ett video klipp som heter "Varför funkar inte högreextremismen i Sverige?" Ja, det är för att många inte tycker så. Jag tror inte att idag finns det något land där högerextremism har stor makt. Hitler i Tyskland var så. Men vissa länder har blivit hådare mot invandrare, t.ex. Frankrike och Danmark. De länderna kanske har större problem än Sverige eftersom de ligger i mellaneuropa och fattiga människor kan lätt smuggla in i rikare och tryggare länder och på det sätt har Sverige bara två grannar som inte har något intresse att komma hit. Kanske Finland och definitivt Norge har bättre än Sverige, men det vat jag inte riktigt. Därmot tar Sverige emot massor av invandrare. Sverige är ett land som alltid har varit nuetral och generös nog att ta hand om andra.


Jag har intressant video kilpper från amerikanskt tv show. Jag lovar att det är roligt att se!
Part 1:
http://www.thedailyshow.com/watch/tue-april-21-2009/the-stockholm-syndrome-pt--1

Part 2:
http://www.thedailyshow.com/watch/wed-april-22-2009/the-stockholm-syndrome-pt--2



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar