söndag 16 oktober 2011

Språkporten: Kapital 5 Språket

Det var mest intressant att läsa "Glädjen med andra språk" av Ritva Jacobsson från detta kapitel. Jag kände igen mig i hennes skrivelser. Det är oftast lättare att läsa och lyssna på lärande språket men svårare att prata.

Jag kunde engelska innan jag kom hit och engelska var den kommunikation metoden mellan jag och min man. Eftersom de flesta svenskar kan engelska hade jag inte så stort problem att prata med folk. Så var det svårt för mig att lära ett helt nytt språk och prata som barn. Åh, den känslan av nervositeten är väldigt obehagligt. Det tog för mig ett par år att prata svenska framför min man! Jag tyckte det var så pinsamt att prata med min hackiga svenska och att inse faktumet att inte kund så bra, fast jag bodde ungefär 3 år i Sverige. Men jag hade också märkt att många av svenskar hade tålamod att lyssna på vad utlänningar försökte säga på deras språk och var nästan tacksam att vi pratade svenska.

Jag tycker att det finns flera sätt att utveckla språket och jag kan komma på några, att läsa böcker, våga prata med folk, se och uppleva svenska samhället.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar