måndag 24 januari 2011

loggbok

Vi 7 klasskamrater diskuterade om hur föräldrar get sitt barn namn. Vi kommer from olika länder och vi har olika kultur. Vi delar vår åsikter till varandra. Jag fick veta mera om till exempel i Indonesien alla barnen måste använda pappas efternamn, aldrig mammas efternamn.
Junior har satt, i hans hemland första barn måste ha namn precis som pappa namn och andra barn kan ha olika namn.
I Thailand om de gifter sig byter kvinna efternamn till man efternamn, och barnen använder också pappas efternamn. Men om de skiljer sig barnen kan använda mammas efternamn istället i pappas efternamn.
Men i Sverige barnen använder mannas efternamn till dem är 18 år. Efter 18 år kan de välja själv vilket namn de vill använda. De kan använda mammas efternamn och de vill välja andra efternamn vad de vill.
I Mitt land har vi inte efternamn, men vi har traditionella namn till exempel vi börjar med Naw för kvinna och Saw för man. I mitt land om de vill ge namn till sitt barn, några föräldrar går till prästen eller gamla människor för att ge namn till barnet. några som är buddism de går till munk för att ge namn till barnet. Några samla ihop en av mamma namn och en av pappa namn och de ger det här namn till barnet. Och några ge namn till barnet från bibel. Och några född i maj och de heter may. I mitt land många som har namn till exempel April, May, August eller December. Och många har blommor namn och det är fint namn också.
Jag tycker att vi har gjort en bra diskussion. Jag fick veta mer om, hur andra läder ger namn till barnen. Jag tycker att det är viktig att ge namn till barnet också. Vi
alla vill ha ett vackert namn och bra betydelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar