måndag 31 januari 2011

Manipulativa sekter

Idag har vi sett en film som heter "Manipulativa sekter". Det finns 400 manipulativa sekter i Sverige och det hade hänt nyss som barnvakt dödade moders-barn och fars-barn är präst ledare knutby. En manipultiv sekt innehåller av en ledare, en lärare(exkusiv/speciell) och en väg. De försör rekrytera människor för att tror på deras skull, t ex om de följe med så får de känna lycklig eller pengar. Men människor som var medlemmar med en sekt måste de behandla som sekts ledare vill, t ex de måste komma tidigt på morgonen eller isolera sig från kompisar,familj och samhälle. Manipulativa sekter brukar använda aggression, aversion, alienation och absolut sanning och då människor som är medlemmar blev hjärnvätt. Till exempelvis en fall som begick kollektivt självmord är "Heaven's Gate" var en amerikansk domedagssekt som trodde att dess anhängare skulle hämtas från denna världen till en högre tillvaro av ett utomjordiskt rymdskepp. 39 medlemmar i sekten var självmord genom förtäring av pentobarbital och etanol på Rancho Santa Fe i San Diego, Kalifornien, USA, i samband med att kemeten Hale-Bopp passerade nära jorden. Jag tycker att vet var hemskt händelse och jag har varit medlemmar en sekt som jag glömde att vad heter men det är en bra sekt i alla fall. Min sekt som jag var med brukar de äta vegetarisk och de äter tofu och soya istället av kött. De tror också samma sätt att om man död kan de åka till himla och inte åka till helenvetet, man ska be på det varje onsdag eller en gång per månad. Jag tycker att det var tur av mig att jag inte vara med farligt sekt som begå självmord.
Det var intresserad att vi diskuterade om sekt idag eftersom jag har lärt mig nya saker. Förut tror jag att sekten finns bara i Thailand men nu fattade jag att det finns också i Sverige och väldigt många olika sekter. Av den anledningen måste vi akta sig eller fundera mycket noggrann innan vi dra in i sekten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar