tisdag 12 april 2011

Är dödstraffet är rätt eller fel?


Jag hade artikeln handla om dödstraff. Det finns avrättningsmetoder som användes i världen: dödlig injektion, elektriska stolen, halshuggning, hängning, stening och arkebusering. Det finns dödstraff i mitt land. När terrorist exploderade Bali död hundra människor. Staten bestämde att de måste ha dödstraff eftersom det fans många människor omkom. I mellanöstern gäller dödstraff också. Jag läste tidningen att en kvinna var otrogen med sin man och hon fick stening. Några män fick halshuggning i mellanöstern eftersom de bytte kön eller homosexual. De kan inte göra vad de vill eftersom religion eller kultur dömer dem. Jag är emot dödstraff. Det är hemskt med dödstraff i många länder. I Sverige fanns händelse 15-1600 talet brändes kvinnor på häxbål. Men nu är det förbjudet att ha dödstraff i Sverige. Om man begår ett brott måste de gå till fängelse eller betala böter. Tycker ni att bättre straff I Sverige? Om det finns en man bomba en publik platsen och många människor dör, vilket straff passar till honom? Hur länge ska han stanna i fängelse och hur mycket ska han betala böter? Om man mördar min familj, vilket straff till honom? Det är svart att handla om straff men jag tycker att fängelserna inte är bra. Det är bättre att det finns mer vård så brottslingar kan bytta beteende så de blir goda människor. Människor har rättigheter att leva så jag tycker att dödstraffet försvinner i världen. Alla människor kan göra fel men de har rätt att bytta karaktär. Människor kan göra vad som helst så länge det är positiv.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig och är också emot dödsstraff.
    Idag finns det många olika metoder för att vårda brottslingar. Att straffa är inte alltid den bästa metoden.

    SvaraRadera
  2. ja,det är sant att det finns metoder för att vårda brottslingar. Hoppas i framtiden minska brottslingar och försvinner dödstraff.

    SvaraRadera