torsdag 7 april 2011

HÄMTA BARNEN I TID

I måndags tittade vi på ett debattprogram som handlade om dagis i Sverige.

Jag har inga barn själv men jag har stor erfarenhet som förskollärare så jag kan förorda föräldrarna att hämta barnen i tid från dagis. Det är sant att de trivs och har kul med varandra, men när barnen börjar åka hem en efter en känner de andra sig kvarglömda och mår dåligt.

Om man vet med sig att man har hämtat sent, kan man kompensera med att försöka hämta dem lite tidigare då och då, om jobbet tillåter det. Ge lite mer av er tid till barnen varje dag och ni kommer inte att ångra det. Det är viktigt för dem att känna närhet och trygghet från sina föräldrar.

Bry er om era barn och kom ihåg hur det var för er när ni var små!

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jag förstår din poäng att barn som blir sist hämtas mår dåligt. Jag kan se hur barnen "tävlar" i förskolan när jag hämtar våra barn. De brukar säga "Nu kommer min mamma!" eller "Din mamma kommer snart".
    Jag tänker så att det är viktigt att prioritera barn först när de är små som förskoletiden. Vi kommer att ha mer tid när de börjar gå på skolan och medan det skadar inte så mycket om man tjärnar 75%. Man kan jobba när som helst men tiden med barn kommer inte tillbaka.

    SvaraRadera