måndag 4 april 2011

Föräldrars vilja < Barns behov

Det är bra att föräldrar försöker hämta sina barn från dagis tidigt som möjligt. Men det beror på människor, om man kan, om man orkar att pressa själv och fortfarande klarar man fint så är det perfekt. Jag vill inte bli stressad och säga ursäkter som förhindrar mig att leka med mina barn för att jag vet att det inte funkar med mig. Jag vill klara min studie och göra mitt bästa och samtidigt umgås med barnen så mycket som möjligt när de är hemma.

Jag hämtar våra barn kl 16 och 2 dagar i veckan hämtar min man dem efter lunch eftersom han jobbar 75% och det funkar bra hos oss. Barnen trivs bra på dagis och oftast vill de inte åka där ifrån när jag hämtar dem. Men jag måste säga att det var helt annorlunda just när jag började studera på komvux. Barnen började vara på dagis heltid men jag försökte hämta dem så fort som jag klar med skolan, typ innan kl 14. Jag saknade mina barn och var glad att vara med dem men samtidigt var jag så stressad hela tiden och barnen hade inte tillräckligt tid att njuta dagis. De extra 2 timmar gjorde oss må bättre- Jag hinner att göra så mycket mer och blev bättre på att ordna och prioritera saker- barnen hinner att leka med sina kompisar och lära känna sina fröknar. Det skapade mera trygghet.

Jag tror att alla försöker pussla tiden att hinna göra saker och ting för sitt bästa dock varje familj har olika förutsättningar. Vissa får hjälp från mor- farföräldrar men inte alla. Självklart att man vill bli en bra människa som kan jobba, uppfostra barnen rätt och ha lyckliga familjen. Allt i ett- men tyvärr måste man prioritera och offra saker mot sin egen vilja.

Men det viktigaste är hur mamman mår. nej, jag bara skojar! Det är barnen, vi måste se barns behov och hur de mår/känner. Det kanske bra att ha dåligt samvete så att man lär sig bli bättre. Jag försöker att vara idealisk i alla fall men det är svårt, ingen är perfekt. Man bör vara hård mot själva och snälla mot andra.

1 kommentar:

  1. Det var precis likadant med min pojke när jag började på komvux. Jag försökte lämna honom på dagis så sent som mögligt och hämta so tidigt som mögligt och det var gråt varje gång jag åkte iväg och stora kramar varje gång jag hämtade honom. Dock nu har han fåt chansen att vara lite längre på dagis och det går så lätt att lämna honom och han vill inte ens följa hem när jag hämtar honom. När man är kort tid på dagis då hinner man kanske inte få kompisar. Det är ju måltider och sov tid mitt i mellan så man har inte så mycket tid med varandra och precis som du sa –ett par extra timmer gör stor skillnad.

    SvaraRadera