fredag 8 april 2011

Tusen Gånger Starkare

Romanen Tusen gånger starkare av Christina Herrström, som vi läser i min bokklubb, handlar om en skolklass där det härskar stor ojämställdhet mellan killar och flickor. Mest är det på grund av att vuxna har tillåtit detta redan sedan förskolan. Läraren på skolan har märkt att det finns problemet – att killar tar över i klassen och flickor blir bara tystare och tystare och när en ny flicka börjar i klassen vill läraren att hon – Saga – blir en förebild till flickor. Saga känner inte till de oskrivna regler som styr relationen mellan killar och flickor i klassen. Hon har aldrig gåt i en svensk skola för att hon har rest runt om världen men sin pappa så att hon har sett mycket och bildat till en stark personlighet. Med sin stor självkänsla, bra formuleringsförmåga och brist på kännedom om ojämställdhet börjar saker och ting förändra sig i klassen.

Boken är lättläst och borde läsas av alla skolungdomar och lärare. Det finns även film baserad på boken som är åtminstone lika bra som boken.

Vår bokklubb har redan haft två redovisningar och det är helt underligt till hur många olika tankar en bok kan föra på tal. I första redovisningen diskuterade vi om utbildnings betydelse, om kärleken, om problemlösningen, om kvinnors plats i mäns världs och om att vara utåtriktad. Samt om utbildnings tillgånglighet till olika samhällsklassen, uppfostrings skillnader mellan tjejer och killar, om att börja om på nytt i en ny miljö diskuterades i den andra redovisningen.

4 kommentarer:

  1. Jag såg att jag har gjort en mapp till er bokklubb på it´s learning redan för tre veckor sedan. Där kan du lämna in dina läsloggar.

    SvaraRadera
  2. Hej, Stina!! Det finns inga Mapp till vara bokklubb "Tusen gång starkare", ville lämna mina läslogg men hittade ej något mapp :(

    SvaraRadera
  3. jo, det fanns där,,, Jag hittade och jag lämnade citat. går på bokklubb sen tryck den det står Ligas bokklubb.Jag hoppas att du hitta...

    SvaraRadera
  4. Visst ej att det var i namnet "ligas", tack!!

    SvaraRadera