torsdag 7 april 2011

Det är kvalitet och inte kvantitet som räknas

Jag förstår att samhället blir oroligt att barnen inte får tillbringa tillräkligt mycket tid men sina föräldrar dock jag begriper inte varför det blir en stor diskussion om vilken tid man ska hämta barnen på dagis. Tyvärr har det blivit så at i nytiden behöver båda två föräldrar jobb för att kunna försörja sina barn. Det handlar inte bara om att kunna köpa mat eller kläder men även också att barnen kan utöva sina hobbyer som ofta kräver finansiellt bidrag. Och även senare i livet kunna ge sina barn stöd för att börja leva själständigt.

Att vara hemmafru är inget alternativ för mig i alla fall. Tänk om någonting skulle hända med min man och han inte längre kan försörja familjen då är det bara jag som kommer kunna tjäna pengar. Men om jag har varit hemmafru i många år då kommer det inte vara många som skulle kunna tänka anställa mig utan någon erfarenhet. Det blir inget bra betalad jobb i alla fall. Jag pratar dock inte om att kvinnor måste satsa allt på karriär men man mås ha ett arbete åtminstone.

Så att om man har heltidsjobb då finns det inga andra alternativ än att hämta sina barn efter jobbet.

Brist på kvalitetstid med barn är definitiv inte för att barnen stannar lite längre på dagis. Vanligen är det på grund av att man satsar sina egna behöv högre än sina barns.

Jag tycket att det är bättre att göra allt klart innan man hämtar barnen på dagis så att man har kvalitetstid med dem efteråt. Att hämta barnen på dagis och sen släpa de på affärer för att handla eller att sätta barnen framför tv mellan jag behöver göra någon annat är ju definitiv inte bättre än att lämna de på dagis lite länge.

Kanske har jag haft tur men dagis där min pojke går. Jag har aldrig fåt en känsla att förskollärare vill att jag hämtar mitt barn tidigt så att jag inte någonsin har känt mig stressad om jag skulle bli lite sent så länge jag inte hämtar mitt barn efter dagis öppettider.

Barnen behöver glada föräldrar och det får dem inte om man är stressad över någonting och dessutom behöva ta hand om sitt barn mitt i mellan. Man kan ha hur mycket tid som helst tillsammans men sitt barn men om man inte är närvarande då räknas det inte som kvalitetstid och att hämta barnen tidigare på dagis kommer inte lösa det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar