söndag 12 december 2010



KAUTOKEINO-UPPRORET

2010-12-08

Elen var en modig och osjälvisk kvinna som tänkte på sin pojke och på somerna bästa istället för att sitta av sitt första fengelse straff

En hjälte för mig är en person som är problem läsare snäll och hjälpsamma så jag tyckete att hon var en hjälpte jo jag ser många hjäptar i nära mitt liv den första är Gud som är alltid med mig och alla personer som alltid är nära mig och hjälper mig


Då polisen tog fast hennes man och de andra mänen.Den oförståelse som svenskarna visade mot samerna och deras arbete med renarna för att de skulle komma på betet uppe på fjället trötts att Elen försäkte säga åt de.
När Elen gick till prästen och vad om hjäp för att ta bort spriten och sen hon försötte hjäpa sina vänner efter att prästen sa åt henne att hon skulle läsa för dem så de dom skulle sluta dricka sprit och när Elen och sinna vänner gick till handelsmanen och slog ihjäll han brende huset hatet mot handelsman som fick samerna att ta lagen i egna händer och den hopplöshet mot den svenska rättvisan som inte kunde hjäpa dem.

Ruth såg sin affär gå dåligt då samerna för till andra affarer var biligare och och skickade efter prästen för att kunna styra samerna efter sin egen vilja och så han kunde förtsätta sälja sin sprit och tjäna pengar. Religionens betydelse var att samerna skulle tro på prästen men prästen var inte en gog person eftersonm han arbetade med Ruth .Då krävde dom att Elen skulle slakta sina renar för att betala rätte gången. Det är Ruth och prästen oförståelse för samernas som hände allt. Filmen beskriver att dom som har makt kan göra som dem vill med dem som kan inte göra sin röst hård.

Jag tycker att samerna gjorde rätt då inte lagen fungerar måste man göra något själv .och med religions krig tycker jag att det förekommer ännu idag man kan se så många konflickter som hände för grung av religions.

2 kommentarer:

  1. Vad fint du har skrivit om filmen

    SvaraRadera
  2. Vill Du vara med på en oförglömlig kväll?
    Förföras in i en spännande ny värld av roliga vuxenleksaker? Nu söker jag personer som vill vara med på ett träningsparty, ett gyllene tillfälle att få känna på lite annorlunda underhållning, för Dig och kanske Dina vänner/väninnor!

    Absolut inget köptvång!

    Vill Du veta mer?
    Tveka inte, kontakta mig på:
    0767 - 72 61 86
    jennifer.karlsson@himmelriket.se

    SvaraRadera