torsdag 2 december 2010

Kautokeino upproret


På onsdags har vi diskuterat Kautokeino film som vi har sett på måndags. Vi har suttit i grupper och sedan vi har diskuterat viktiga saker i filmen och vad filmen handlar om. Varje grupp har skrivit på tavlan viktiga punkter i filmen sedan vi har diskuterat de här punkter tillsamens. Vi har pratat om religion och hur prästen och kyrkan har varit påverka på samhället och de har jättestor makt. Vi har pratat också om mänskliga rättigheter och jämlikhet och jag tror att samerna har varit förtryckta och de har ingen rättigheter. Jag tror att diskussionen har varit jättebra eftersom jag har förstått filmen bättre och jag har kunnat lyssnar till olika åsikter men vi har kommit överens att samerna har varit förtryckt. Det var roligt när Stina förklarade för oss hur var Sverige förre tiden.

1. Vilka är orsakerna till upproret?Jag tror att upproret började när Carl Johan har utnyttjat samerna genom att ge alkohol till de trots att han vet att de har inte pangar för att betala för att göra de missbrukare då han kan ta renar från dom och han vill inte ge de varor sedan han och prästen har avtalat att sätta männen i fängelse ock kvinnorna de kan inte samla renflock utan männen. Alla de här orsaker har gjort samerna revoltera men jag tror att huvud anledning har gjort samerna revoltera när de har försökt att ta renar från de och renar betyder allt för dom .

2. Vilka grundläggande hot ser samerna mot sitt sätt att leva?Jag tror att samerna har känt att det finns hot mot sitt liv när dom har försökt att ta renar från dem och renar betyder alla livet för de så om de tar renar dem ska döda.

6. På vilket sätt missbrukar prästen sin position?Prästen har missbruket sin position på olika sätter t.ex. när han har slagit en gammal kvinna utan rätt och när han vill bara partar om Gud och måste ingen pareter om religion bara han och jag tror att det går inte det eftersom alla har rätt att pareter om religion . Jag tror också att prästen har missbrukat sin position när han ljög for att rädda hans själv och han har sätt oskyldiga människor i fängelse .

7. Aslak säger på slutet till den nye prästen att han vill ångra men kan inte vad säger det om hans tilltro till kyrkan?Jag tror att han tro på kyrkan men i samma tiden han tro också på vad han har gjort och han har inte en annan sak för att göra antingen de måste liva eller han och naturligtvis att han har valt hans själv. Jag tror att han har gjort bra eftersom han måste att beskydda om hans rättighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar