måndag 30 maj 2011

En diskussion om grabben i graven bredvid Katarina

Vi pratade om boken(grabben i graven bredvid Katarina) i förra veckan. Det var bra diskussion. Det handlade om skillnaden två personer som bli kär varandra. Desirée och Benny blev kär men de hade olika personligheter. Hon ville att Benny jobbade i kontor och reste hela världen. Hon tyckte inte om att bli en bonde. Hon hjälpte inte Benny att hämta mjölk, hon bara sat och läste böcker. Benny ville att hon hjälpte honom och kunde laga mat till honom. Benny ville äta köttbullar och han ville att hon skulle laga till honom men hon visste inte laga mat. Hon var en vegetarian. Hon köpte färdig lagat köttbullar och hon gav till Benny.

Jag tycker att skillnaden är unik och bra. Man kan bli kär med en annan människa även de är olika personligheter men man lär varandra på olika sätt. Min pappa är akademisk och min mamma är en bonde. Min pappa tycker inte om smutsiga saker så han är aldrig hjälpa min mamma ta hand om djur. Min mamma tycker om mycket sina djur. Hon tog hand om bra sina djur. När jag var liten hjälpte jag henne att ta hand om hennes djur men jag inte var intresserad. Jag är liksom min pappa. Min pappa läser boken varje dag och min mamma stannar i djurgård ensam men de älskar varandra i alla fall även de har olika personligheter.

Min åsikt är att alla människor i hela världen är rik med skillnader. Det är spännande med skillnader så vi kan jämföra och lära varandra.

1 kommentar:

  1. Vilken jämförelse!! Mellan boken och din familj! Det finns många likheter. Din slutkommentar är säger allt, och jag håller med dig :)

    SvaraRadera