tisdag 3 maj 2011

Sammanfattning av boken Tusen gånger starkare


Signe var en femton årig tjej, bly, osäker, rädd och med väldigt, väldigt låg självkänsla. Hon själv kvalificera sig som en tönt.
Signe berättade om sitt vardagar i högstadiet i skolan dar hon gick. Det var en ganska typisk klass.
Mimmi var den där bimbo och popular tjej som brukar hänga med killarna, stökiga killar och de tönterna som hon tillhorde.
Olle var SO lärare som alltid de killarnas parti, Björn den snäll musik och så vidare.
Men en vackert dag allting förändrades den dag dar Sara kommit till klass.
Sara hade bott utomlands, Afrika, Syd America, väst Indien...hon hade sett den mesta i den har värden. Hon hade sett och lev med välgit fattiga människor. Barn som var tvång arbetar för att hjälpa till hemma. Hon studerade i olika skolor och sett skillnad mellan land och barna.
Sara kunde inte förstår var ugdomar i Sverige hålla de på. Hon kunde inte hålla tyst.
Hon har kämpa. hon slogs mott alla odds för en bättre klass mer rättvisor mellan tjejer och killar.
Sara var allt Signe ville vara. Signe i sin tystnad som en svamp sugade allting som den super Sara hade att ge.
Sara var en tuff tjej som skulle förändras allting i klassen men... så var det inte. Hon förändrade inte allting i klassen men bara i Signes hjärtat.
Tyvärr en vackert dag lämna Sara skola och Sverige men hon lämna också en "tusen gånger starkare Sara."

20 kommentarer:

  1. Jag ser att det blivit mycket stav fel... satt har i flera timmar hade problem med att publicera den. Fy Fabian jag ger upp, is inte göra om den här:(

    SvaraRadera
  2. du kan INTE lägga ut en bild som inte är din. Du kan få betala tusentals kronor.

    SvaraRadera
  3. Jaså!! Men det är bara en skådis från Brasilien. Meningen med bild var bara visa hur säkert och starkare Signe hade blivit.
    Men resten då var det brå eller dåligt?? För jag en MVG nångång?? Ni är väldigt hårda lärare ni är aldrig nöjda, man blir väldigt less:(

    SvaraRadera
  4. Det är jättebra med bilder, men då måste man lägga in en länk till bilden, inte använda bilden som sin. Annars är det en jättebra blogg om diskussionen. Du har verkligen visat dig från din starka sida i alla diskussioner också under vårterminen :)

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Svar
    1. hej jag gillar det

      Radera
    2. Jag med men sprid inte bilder, du kan få betala tusentals kronor!

      Radera
    3. ok men jag fatig och jeg vil ha pengar och jag harr nt red med pengar

      Radera
    4. Synd fas glöm inte tänka på dom i afrika!

      Radera
    5. JAG ÄR FRÅN AFRIKA JAG ÄR STINA MED BILD

      Radera
    6. Jag med också

      Radera
    7. men jag gillar ost med kost

      Radera
    8. fast det är fritt land

      Radera
    9. ok men skö vi pröta om böken

      Radera
    10. ja fast den förtjänar en stjärna. BTW, sammanfattningen har många stavfel!

      Radera
    11. jag med ag hetter bert men pers söger fert

      Radera