måndag 2 maj 2011

En intervju reportage med klasskamrat

Idag gjorde vi intervju reportage. Vi var två stycken elever från olika länder. Jag beställde många frågor till henne och hon gjorde samma sak. Det var intressant intervju eftersom jag visste mer om hennes liv och framtiden. Vi pratade mycket och det var jätte tydligt information om henne. Hon har många drömmar i livet. Hon kommer från Rumania (EU) och gifter sig med en svensk man. Hon vill studera till universitet och bli en sjuksköterska. Hon sag att ’’ det är bra att jobba som sjuksköterska för att hon vill hjälpa människor som har problem med hälsa’’. Hon vill en självständig kvinna. Jag tycker att det är bra att vara självständig eftersom vi är oberoende inte med någon. Att vara självständig måste man kämpa mycket i livet. Hon tycker att det är bra att jobba än hemmafru för att hon jobbade förut så hon vände sig att jobba. Jag häller med henne, jag vill inte hemmafru. Jag tycker att det är bra jobba eller studera än stanna hemma. Men ibland är det svårt att planera framtiden eftersom vi vill göra nånting speciell men vi kan inte göra det för att vi har familj eller vi måste flytta till ett annat land, etc. Det är bättre att låt våra drömmar som rinner i floden. Vi gör bästa vi kan få våra drömmar även det är svårt. Det är bättre att göra nånting istället bara drömma. Vi måste ha en dröm i livet så vi har mål att gå vidare i livet.

Jag ska intervjua en svensk kvinna nästa vecka. Vi får se hur det blir min intervju. Hoppas att det är bra med alla frågor och tiden. Min intervju handlar om framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar