söndag 29 maj 2011

Solstorm (loggbok 3)

I tisdags var det den sista gången vi diskuterade boken ''Solstorm''. Vi pratade mest om Rebecka som agerar som en hjälte i hela romanen. Hon försätter sig i farliga situationer utan att visa rädsla och gör allt som står i hennes makt för att finna sanningen och för att försvara sin väninna och hennes döttrar. Även om hon bara är skattejurist, är hon modig och beter sig som en riktig polisinspektör mot alla som kan tänkas vara skyldiga till Viktors död.

Jag känner också att Åsa Larsson vill att läsaren ska få en inblick i religiösa sekter och hur de påverkar vårt samhälle. Det finns många sådana sekter i hela världen som manipulerar svaga människor för att tjäna massor av pengar i ''Guds namn''. Religion är makt!

Jag lyssnade också på två av mina klasskamrater som redovisade sin bok, '' Grabben i graven bredvid'' och då kom jag ihåg att jag hade sett filmen tillsammans med min man för några år sedan. Det var bra att jag fick lite information om boken och på så sätt bestämde jag mig för att läsa hela romanen.

1 kommentar:

  1. Det blev en intressant diskussion. Det kan vara givande att lyssna på varandras böcker.

    SvaraRadera