fredag 23 september 2011

Att sminkar eller inte

I klassen diskuterade vi idag om några texter från Språkporten som händer om några 'typiska svensk' händelser. Det var mycket intressant eftersom vi diskuterade om många olika saker. Allt från färg psykologi till hur man träffa människor i tvättstugan. Vi även diskkuterade om kvinnor som sminkar och hur det påverkar andra.
För mig var det särskilt intressant för att som en kvinna brukar jag inte bryr mig om mitt utseende. Jag kommer till klass med blott hår och ingen smink. Jag bär inte lust kläder eller köper nya grejer så ofta. Jag bara tänka på vad jag gör utan att tänka på vad andra ser. Men jag har realiserade att kläder och smink kan påverka hur man känner om sig själv. När man har anställningsinterview måste man visa att hon eller han bryr sig om sitt närvaro och hur det påverka arbete eller andra arbetskamrater. När man känner bra, jobbar man bra. När man är säker visa man till andra att hon kan göra jobbet eller att andra kan lita på henne. Det är viktig att har förtroende om sig själv. Och det är kanske inte så svensk.
Tanken att man ska inte tro att han eller hon är bättre än andra eller man borde inte tro att man är något säger till världen att 'jag är inget så kan jag inte göra något.' Då blir det bättre att chefen anställer någon annan eller universitetet hitter klokare forskare. Ibland måste man tro att hon eller han är något eller ska hon aldrig får jobb. Men smink kan ger masken till dem som är inte så självsäker och det är alltid bra att ge andra ett fint ansikte att titta på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar