onsdag 28 september 2011

Lasermannen


Citat 3: sidan.99
”Där du har helt fel. Njutning i sig leder ingenstans. Det har ingen praktiskt betydelse. Allt
måste ha en mening och ett vidare mål. ------- ”

Han kanske har inte haft någon frihet. Allt som han gör är bara för att han var tvungen att göra och han
hade inget val som ett barn. Man kan må bra om man känner sig nöjd. Jag tror att livet inte alltid handlar
om att ha något meningsfullt mål.
Efter diskussionen: Enligt Anna-lisa, njutning anses som lyx på 70 talet och med Jantelagen kanske var det normalt att man känna så. Men andra sidan är han så individuell och vågar vara annorlunda med Ottos filosofi, Han vill inte passa in i det kollektiva samhället.



Citat 4: sidan 143
”Vet du vad Håkan? Jag vill så gärna bli svensk. Jag är så trött på att heta annorlunda och att
vara annorlunda. Jag vill bli svensk. Jag vill vara som alla andra!”

Han är intelligent och tror på själv så mycket. Jag tycket att han skulle kunna vara vem han
är men han kunde inte acceptera att han inte var riktig svensk. Då bytte han sitt namn och
fick svenskt medborgarskapet. Han hade både tyska och svenska kompisar(s.112). Ville han
vara svensk för att bli någon annan än han själv? Det verkar som att någon annan lever i hans
kropp. Jag förstår inte riktigt varför är det så viktigt att vara svensk.
Efter diskussionen: Jag fortfarande förstår inte hans tanke men hoppas att boken förklarar det senare. Samtidigt är jag intresserade hur han blev främlingsfientlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar