torsdag 29 september 2011

Citat

I tisdag har vi pratat om boken och citatet som vi hade valt det vart intressanta diskussioner, här kommer några av mina citat jag hade valt.

Lasermannen


Mina Citat


Sidan: 29, Rad: 11-13

”Den som har förmågan att skapa något på egen hand bör också få behålla frukten av sitt arbete utan att behöva betala en massa skatt till sådana som inget vill eller kan”

Jag valde detta citatet som var Johans inställning som gjorde att han lyckades ganska bra i sitt liv och det var han nöjd och stolt av, dessutom var bara själva meningen fin med en bra baktankar i sig.




Sidan: 53, Rad 6-8

”Det var mycket konstigt, berättade han senare. Trots att jag inte hade en aning om att jag inte hade utsatts för en racistisk attack var det ändå bilder av rasism som fyllde mitt huvud.


Rad, 27-29

”vem har skjutit mig? Jag har inga fiender. Jag känner inte ens någon i Stockholm. Jag är bara en vanligt enkel student som läser antropologi på första terminen. Varför skulle någon skjuta mig?”


Detta är precis när Shahram blir skjuten och i första ögonblick börjar han gå genom alla filmer han har sätt i howllywood filmer om att vita som dödar svarta osv och känner sig att han har blivit drabbats av en racistisk attack, och sen har vi senare när han har vaknat i sjukhuset och sitter där och funderar på varför det har blivit just han som har blivit drabbad av detta olika, eftersom han verkade vara en skötsam kille som gör sitt och undviker problem. (som man alltid hört olycka kan hända vem som helst, som att det var hans öde)





Sidan: 87, Rad 21-27

”Da Costa såg ut om en sådan som jag tyckte kunde vara ett offer, en sådan som jag hade valt, Han var mörkhårig och såg inte europeiskt ut - tyckte jag i alla fall. Han kom från Brasilien. Det hade jag inget aning om. Jag trodde han var arab eller något sådan. Jag menar ...det satt i mig. Dom här killarna jag hade konflikter med var mest iranier, irakier och så vidare. Jag gillar inte islam, jag gillade inte deras sätt att behandla kvinnor och så tyckte jag att det var löjligt att dom inte åt griskött i Sverige. Sådan där saker.”


Här berättar lasermannen om sitt nästa offer och man kan se tydlig att hur racistisk han är i huvudet och vad är det han känner på sätt och viss. Man kan se och förstå att en sådan person måste ha haft ett stort bekymmer under sitt uppväxt som gör att man tänker som man gör. Hur tänker killen, han har ingen förståelse på mänskligheten, det är vad jag uppfattar genom hans tankar innan han bestämmer sig vid varje offer.



Sidan: 99, Rad 11-15

”Där har du helt fel. Njutningen i sig leder ingenstans. Det har inget praktiskt betydelse. Allt måste ha en mening och ett vidare mål. Det är som med kants kategorisk imperativ. Det räcker inte att enbart försöka uppnå något angenämt. Du ska alltid handla så att maximen för ditt handlade kan göras till allmän regel.”


Jag valde detta eftersom i mitt förra citat jag tyckte han var så dum och vara bara någon sjuk person men när man läser om hans barndom så märker man att han har haft problem men samtidig har han varit lugn och haft stor förståelse för saker och ting.


2 kommentarer:

  1. Vilka intressanta citat du har valt!

    SvaraRadera
  2. Till ditt första citat:

    Det finns ingen "American Dream" tanke här i Sverige. Jag kommer från ett kapitalsikt land tycker jag såklart att man ska kunna behålla det som man förtjänat(ja, man måste betala skatter också).

    Men utan dessa höga skatter kunde inte landet ha dagens välfärd, vilket är en av de bästa i världen. På det sätt är jag inte emot höga skatter om det används betydligt. Jag är tacksam att man får möjligheter till gratis utbildningar, olika bidrag osv.

    SvaraRadera