fredag 29 oktober 2010

Tummelisas diskussionen

I dag var det otroligt diskussionen med kompisar i klassen, vi höll på att diskutera om Tummelisa sagan. Jag tyckte det var mycket bra diskussionen. först berättade vi om budskap som berättelsen vill säga till människor. Och det är så här att man gör bra saker till andra, får man gott tillbaka. Jag tykte det var sant och det är samma sak när man begår brott, får man tillbaka böter. Vi har berättat också om att man får aldrig tvinga andra att göra saker utan att ha själv bestämmelse. Alla har friet att göra vad man vill. Diskussionen gick vidare till olika frågor och de enda som jag kommer ihog är: kan man tvinga någon till giftemål? Vad skulla man vilja svara på sådar frågan?
Jag tror att sådar frågan är bra att diskutera om, eftersom i många olika länder även i mitt land också, det finns föraldrar som tvinger deras dottrar eller pojkar att gifta sig med någon som föraldrar tycker är bra. Jag tycker att det är ett stort fel som de gör. Om de kan tänka hur det ska bli i framtiden med deras barn, de kan inte göra så. kanske barnen vill skapa sig själv, kanske barnen vill göra själv, vägen till framtiden och det går inte att någon bestämmer över de.
Barnen kan göra lyckliga deras föraldrar att acceptera det som föraldrar vill men om föraldra vet inte vad är det som barnen tänker på, det förstör barnens framtiden.
det som är bra, det är så här att föraldrar ska aldrig tvinga deras barn att göra saker på föraldrars vilja men föraldrar ska ge rådd till barnen så att banen ska förstå vilken vägen som kan leda till en bättre framtid, det tycker jag så.
Andra frågan är så: Kan man tror på karma?
Det är själv klart att när man gör bra saker till andra, då får man ha tillbaka. Men vet inte man hur det kommer tillbaka. Det kommer tillbaka på flera olika sätt, men man kan inte förstår hur det blir. Jag vet inte vad andra människor kan tror om den men Jag tycker det är ett mysterium som Gud själv vet hur det funkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar