måndag 25 oktober 2010

loggbok om matte

Jag har läst matte i Komvux. Jag tycker matte är bra kunskap. När jag var liten hatade jag mycket matte och jag kunde inte räkna bra i huvud. Men när jag har flyttat till Sverige försöker jag tycka om matte för att min dröm blir en astronout. Jag måste bra matte och studerar matte till E. Det är jätte viktig matte till mig så jag hoppas att jag kan klara det. Min man tycker om mycket matte eftersom han jobbar som förskare. Han förskarar om stål. Han sag till mig att jag måste forsöka tycka om matte så det blir lättare att räkna många saker. Jag tycker att matte varken är svårt eller lätt utan mittemellan. Jag har lärt mig om percent, bråk, division, geometri, vinklar etc. Jag toq examation i förra veckan och det var bra poang. Jag har lärt mig nu om grafer.

Jag vill lära mig mycket om matte och hoppas mitt huvud kan orka. Jag kämpar mycket att studera till jag får min dröm. Jar har använt matte utanför lektionssalen till exemple när jag handlar mat,hemma, överallt.A. Kottet kostar 70kr/kilo och jag köper 800 gram. Jag ska betala 56 kr/kilo (70*0,8kilo=56). B. Jag tankar bensin idag 52,50 liter och kostar 668,33. Det kostar 12,73 kr/liter för att 668,33/ 52,50. jag hade kört 61,6 mil så kostnaden per mil blir kronor delar på mil (668,33/61,6= 10.849 avrunda 10.85).C. Jag studerar 4 timmar varje dag (måndag till fredag), hur många minuter blir det en vecka. 4 *60minuter= 240*5 dagar =1200 minuter. Om jag vill veta sekunder räknar jag 1200 minuter * 60 sekunder så det blir 72000.

Det är jätte svärt för mig att komma ihåg formler så jag brukar repetera. Om jag räknar nu glommer jag om 5 minuter. Jag tycker att de flesta människor tränar mycket om matte. Det är omöjligt någon kan komma ihåg på en gång. I mitt land skriver man matte på ett annat sätt till exempel : den där tecken betyder dela men i Sverige /.X= gånger och här använder.(bara punk). Det finns också många olika namn matte i mitt land jämfora med Sverige.

När jag var liten studera jag grundskolan(4 till 10 år). Min matte lärare var sträng och såg ary ut. Jag var rädd när jag tittade på honom. Han hade stor linjen använde att sla oss när vi inte gjörde läxor. Jag hatade matte till jag studerade i högskolan men jag behövde det. I högskolan slog inte lärare studenter men jag blev trauma. Det kostnar mycket pengar att studera i mitt land så laräre är mycket sträng. Förrtiden brukade elever var rädda och hatade matte,det inte var bara mig. Men nu är det förbjudad att slå elever. Om lärare gör det ska föraldrar anmälar dem till polisen. Jag tycker att det är bra regler nu så elever behöver inte rädda att studera. Man ska trivs i skolan. Jag känner mig bra att studera matte nu och min trauma försvinner när lärare snällar att lära mig.

2 kommentarer:

  1. vad intressant att höra din "mattehistoria". Du visar på ett bra sätt hur du använder matte i vardagen med många tydliga exempel :) Jag är jätteglad över att du känner att lärarna är snälla mot dig, och att ditt trauma försvinner :)

    SvaraRadera
  2. Tack stina. Jag vill lära mig mer matte.

    SvaraRadera