onsdag 13 oktober 2010

Loggbok ”I taket lyser stjärnorna” 11-10-2010

Loggbok ”I taket lyser stjärnorna”

Jag har valt två citat från boken den här veckan som tyckte att de var intressanta för mig:

”Mamma. minns du att jag alltid tittade på när du sminkade dig? Jag tyckte att du var så vacker och jag satt på toalocket och följde varje rörelse du gjorde med borsten och pudervippan. Sen hjälpte jag dig att välja kläder. Minns du att du en gång sa, tänk Jenna, tänk sen när du blir större, då kan vi låna varandras kläder?
Minns du att du sa så?
Mamma?
Blir det inte så nu?
(sid 181)

Det har citatet är nog den sorgligaste jag har läst i den här boken. Man ser hur ledsen är Jenna och att hon kan fortfarande inte förstå att sin mamma ska dö och det är hemskt att hennes mamma dör efter att Jenna säger det här citatet.

”Jag menar, din största önskan är väl att din mamma ska få leva?”
Orden uttalas. De lägger sig tunga mellan Jenna och Ullis, men de är ok. Ullis får säga så. Jenna blir inte arg när hon säger det. Hon har jo rätt.
”Ja”, svarar hon bara.
”Mmm”, säger Ullis. ”Men vet du vad min största önskan är?”
”Nej?”
”Att min mamma ska dö”
(sid 172)

Det här citatet är ganska starkt, Båda Jenna och Ullis har ett svårt live, båda önskar något, båda önskar att något hända med deras mammor, men Jenna vill att hon få leva och Ullis att hon få dö. Ullis lider så mycket med sin mamma som är alkolister så föredrar hon att vara utan henne, det är svårt att förstår men hon är ung och förstår inte att sin mamma har en sjukdom också, och att det är svårt för henne att leva med ett beroende.
En bra sak är att Ullis och Jenna hjälper varandra i den här situation.

Efter att vi har läst vårat citaten, pratade vi om olika saker, sorliga och gladja saker.
Det var gaska trevligt och mysigt.

2 kommentarer:

  1. det var verkligen känslosamma citat som du valde. Det fanns mycket att diskutera. Det är så härligt när vi kan prata om livet på lektionerna.

    SvaraRadera
  2. jajamen hahaha :-)

    SvaraRadera