måndag 25 oktober 2010

MATEMATIK 3000

Statistik
Jag har lätt mig om Stoldiagram, det finns Frekvensen anser hur många gånger ett värde förekommer. Om vi utrycker frekvensen i procent, så får vi den relativa frekvensen. Stapeldiagram, Histogram, Cirkeldiagram, Linjediagram, Stam-bladdiagram och Lägesmått, Medelvärde = summan av observationerna delar med antalet observationer. Typvärde= det eller de värden som har största frekvensen. Jag har använt mätte utanför lektionssalen för tllexempel kollar väderprognoser kräver att stora mängder data om bl a lufttryck och temperatur samlas in, bearbetas och sammanställs med datorer. Det är enkelt att lära mig om statistik och man måste förstå att varför måste man studera om det och vad kan man använda för lever. Det är kräver att veta om det, tycker jag.

1 kommentar: