lördag 30 oktober 2010

Tror ni om karma?

Vi pratade om Tummelisa i klassrummet igår.Hon hjälpte en fågel så fågeln levde. Men fågeln hjälpte henne tilbaka så vi kallas det karma för att hon gjörde goda saker och hon fick en godhet tilbaka. Karma (sanskrit från karman) pali: kamman, handling. Pali är den mest kända varianten av medelindiskan(prakrit) och buddhismens äldsta källspråk. Burmese karma betyder '' aktion eller göra. Karma är ett centralt begrepp inom österländsk religion och filosofi. I buddhismen finns munkar och nunnorna. Alla religioner finns munkar och nunnor också. De bor i kloster eller temple och de kan inte gifta sig. jag läste boken om religioner att munkarna och nunorna i buddhism ska inte delta eller se dans, teater, etc. De får inte heller lyssna på musik eller, dricka alcohol eller andra saker. En munk och nunna får inte smycka ut sig , använder parfume eller göra något annat som gör deras yttre mera behagligt eftersom de ska leva i sexuell avhållsamhet. Munkarna och nunnorna kan inte sova tillsammans i sängen så de har olika sänghall. De vill inte ha makt. Pengar och värdesaker är högsta grad material makt and av den anledningen ska munkar och nunnor inte ha sådana ägosaker. För att pengar brukar kontrolera människor, pengarna har stor betydelse i samhället. I andra länder brukar ge mat till munkarna så de får välsignelse. De tror på karma. De tänker att de kan få godhet tilbaka när de hjälper munkarna. När jag åkte till thailand besökte jag tigers templet. Det fanns många munkarna ta hand om tigrar. De lever tillsammans med tigrar. Jag såg munkarna tigga pengar och mat. De klädde sig kopor. I mitt land finns några temple men det inte finns många munkarna som i thailand eller burma, india,etc.
Hinduer tror på reinkarnation. det betyder att man återföds till en ny varelse på jorden beroende på sina goda eller onda gärningar. Summan av goda och onda gärningan kallas för karma. När man dör blir man reinkernerad. Det betyder att själen flytarr till en annan kropp (människa eller djur och det beror på vilka karma de har).
I kristendom finns handla om karma. I malaki 3:8 Gud säger att vi rövar från honom om vi inte ger tonde och offer. Får en människa stjäla från gud? Ändå stjäl ni från mig? Hur föreslår god att vi skall pröva hans utlovande välsignelser? Bibeln säger i malaki 3:10 för in all tionde i förrådhuset så att det finns mat i mitt hus. Prova mig nu i detta, säger Herren sebaot. Om Jag inte kommer att öppna för er himlens fönster och låta välsignelse strömma ut över er i rikt mått.
Det betyder att vi hjälper andra människor. Vi ger mat eller pengar till kyrkan så de kan hjälpa andra människor som behöver hjälp(manniskor har natural katastrof, krig, svälta,etc). Det finns munkar eller nunnor i kloster så kristna hjälper dem. Det betyder att som man sår får man skärda.
Jag tycker att religioner handlar om ''ta och ge''. Jag tror på karma. Om jag gör nånting bra för jag det tilbaka. Mina föräldrar säger altid till mig att jag bör hjälpa människa om de behöver en hjälp. det måste inte mycket pengar(det kan bli mat,kläder,etc) men ger med glädje. Gåvor är inte måste stora summan eller dyra saker men gåvor handlar om medkänsla. Min pappa säger att vi lär oss nånting i livet att vi inte vara egositika.

2 kommentarer:

  1. Vad intressant du skriver! Du har hittat att det finns karma i alla religioner. Jag tycker att din pappa har ett bra råd att ge till dig och egentligen till alla människor.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket Stina, Jag håller med min pappa att livet är att hjälpa varandra.

    SvaraRadera