tisdag 9 november 2010

Apan och sköldpaddan

Jag har valt en bok som kommer från mitt hemland. Det heter Apan och Sköldpaddan. Det var en gång för länge sedan var Apan och Sköldpaddan kompisar. "Vi har tur", ropade Apan och Sköldpaddan. "titta ett bananträd. Det har ramlat ner på marken". "Vi tar hem det" sa Apan. "Javisst! men, det är bara ett och vi är två," svarade Sköldpaddan. "Vi gör inget, vi kan dela på det" sa Apan. "Okej, jag tar det som är längst upp". "Där kommer frukten" sa Sköldpaddan." Nej, den är min" sa Apan. Det var jag som såg den". Sköldpaddan kunde inte göra något annat än gå med på förslaget. De delade bananträdet. Apan tog delen längst upp och Sköldpaddan tog stammen. De gick hem och planterade sina träd i var sin trädgård. Dagarna, veckor och månader har gått. Apans bananträd dog. Sköldpaddans banaträd växte och bar frukt. Apan gick till Sköldpaddan och berättade om vad som hade hänt med hans bananträd. Han var mycket ledsen. Sköldpaddan var också ledsen för att han inte kunde klättra upp i trädet och plocka bananerna. "Var inte ledsen", sa Apan. "Jag ska hjälpa dig att hämta din frukt." Apan klättrade upp i trädet. Han åt och åt och glömde Sköldpaddan. Kompis, får jag ocksa smaka?" ropade Sköldpaddan. Men apan bara åt. "Oh! Det var verkligen gott", sa Apan. Sköldpaddan blev arg Han lade taggar omkring bananstammen och gömde sig. När Apan kom ner fick han taggar på sig. "Åj,! Skrek Apan. Om jag ser dig, ska jag döda dig, sa Apan argt. Man måste vara snäll.

2 kommentarer: