måndag 22 november 2010

Gammelsta kyrkan


Kyrkan i Gammelsatd är Norrlands största medeltida kyrka .Den byggdes under 1400-talet och invigdes, enligt traditionen ,av ärkebiskop jacob Ulfsson 1492.Kyrkan har tillbyggnader för vapenhus  och sakristia,spånklätt tak och tegeldekor på gavelrösterna.I bogårdsmuren finns två stigluckor ,portar ,varav,den norra  är bevarad i ursprungligt skick.I stigluckorna finns igenmurade skottgluggar och i kyrkans östra gavel finns en utsiktslucka.Kyrkan har mycket rik interiör  och inredning.Korets senmedelida kalkmålningar är utförda av Abertus Pictors skola.jag tycker att kyrkan är mycket fine.

9 kommentarer:

  1. Jag har varit i den här kyrkan förut och jag tycker att det är fint. :)

    SvaraRadera
  2. Det är fint =) du Måste visa till mig nån gång..

    SvaraRadera
  3. Jag har varit dit en gång med mina lärare och jag tycker att det är jätte fin kyrkan.

    SvaraRadera
  4. Vilken fin bild också! Jag hör hur man pratar om Gammelstads Kyrkan men jag har inte varit där. Jag tror att det blir intressant också för mig att åka dit och kolla hur Kyrkan ser ut vacker.

    SvaraRadera
  5. I mars visade till två victiga vänner som kom från Guatemala och hälsa på mig de var så fassinera för kyrkan history

    Fin bild

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Senast två år sedan vi har varit där och det var så fin utsikt.

    SvaraRadera
  8. Håller med, denna kyrka är nog den vackraste i Luleås komun. Vi har gift oss i denna kyrka för 17 år sedan, och valde gammelstads kyrka för bröllop för att den är så enormt vacker invändigt. Och på sommarn kan man gå efter den långa gång som går upp till kyrkan, mäktigt.

    SvaraRadera