fredag 19 november 2010

Gammaldags Jultomte


Jag tog den här bilden förra året på Gammalstads julmarknad i Hägnan. Vi brukar gå ditt varje år som familjen. Det är fantastisk att se hur det var i gamla tiden. Det finns folk som är klädda i traditionella kläder och visa hur bröd var bakad förr i tiden. Alla promenad vägar lyser med utomhus ljus. Det finns några stället var man sälja sina hemgjord bakning eller hantverk och det är härlig att köpa olika julartiklar. Människor kan ta en tur på häst-släde.
Jultomten sitter i ett lite stuga och han berättar sagor för alla barn. Jag tycker att det är mysigt! Det är mycket bättre för barn att lyssna på en traditionel jultomten i stället för att sitta på en kommersiell jultomtens knä och be han för alla typer av nya leksaker.
Den här jultomten är riktig bra tror jag eftersom när han pratade med min son, stannade han till sin karaktär. Han hörde att vi talade engelska så han pratade på engelska med min son och berättade att jultomten kan förstå alla språk i världen. När han kunde inte höra vad någon hade sagt, satte han horn som ligger på bordet upp till hans öra och frågade de att upprepa vad de sa.
Jag rekommendera att alla gå och uppleva denna underbara jultradition.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar