måndag 8 november 2010

barnbok från våra länder

I dag i klassen, jag och mina kompisar har diskuterat om barnbok från våra länder. Det var jätte-bra diskussionen, det tyckte jag. Diskussion som jag kommer ihåg, är den som handlade om Tanbourskor.

Tanbourskor är en bok från Arabiska länder. Boken berättar om en man som hade ett per jätte-stor skor, och ville inte mannen kastar dem eftersom han tyckte om dem jätte-mycket. Han hade fixat dem drygt hundra gånger. Alla mäniskor i området kände Tanbour. En dag fick han pengar och han hade bestämt att köpa ett per nya skor. Han fick ett per nya stora skor och slängde de gamla. Men det som har hänt med honom är att: varje gång när han slängde de gamla skor, de kom tillbaka därför att alla människor visste att det var Tanbourskor därför att de lämnade dem tillbaka till honom. Han kunde inte flörklara till folket att hade han köpt ett per nya skor. Han blev arg, tills en dag förklarade han problemet till kungen och kungen bestämde att människor ska bygga en plats bredvid Tanbour huset och setta hans skor för att alla som vill titta på dem ska gå till honom och titta. Det är så här att blev Tanbour känd i hela området på grund av hans skor. Vi vet att det är inte så lätt att bli känd på grund av sig själv.

Jag tyckte det var jätte-bra berättelsen eftersom vi har förstått hur en människa kan bli känd på grund av sig själv.

2 kommentarer:

  1. den sagan lät verkligen intressant och annorlunda. Den hade jag jättegärna velat höra. Jag hann inte med att sitta något i din grupp :(

    SvaraRadera
  2. japp! den är väldigt otroligt intressant även att den är inte från mitt land. Jag tror att du kommer att gilla den också, om du skulle vilja läsa den. Men det är på arabiska.

    SvaraRadera