fredag 19 november 2010

Synomymer

På onsdag hade vi tagit fem ord från våra beskrivning av en bild och förändrats dem för ett annat ord. Problemet är att man måste tänker om hur meningen är skriven för att hitta den perfekta synonym.



Mina fem ord var:


  • stenen ~ som jag bytte till berget eftersom det var en stora sten i mitten av bilden.

  • glad ~ som jag bytte till lycklig eftersom det passar bättre tror jag en belåten, förnöjd eller gynnsam.

  • stilla ~ som jag bytte till lugna eftersom jag skrev om vattnet och jag tycker att tyst passar inte.

  • avkoppling ~ som jag bytte till vilsamhet. Jag tror att slappa eller minska var inte helt rätt.

  • bra ~ som jag bytte till frisk men en annan i våra grupp hade föreslagit glad. Jag skrev att 'jag mår bra när solen skiner' och hon sade att glad är ett bättre ord i detta fall och jag håller med.

1 kommentar:

  1. Vilken bra redovisning du har gjort! Ja man brukar för det mesta säga att man blir glad när solen skiner, men det gör ju också att man mår bra!

    SvaraRadera