måndag 14 mars 2011

Att hjälpa någon är frivilig

Idag diskuterade vi om civilkurage. Jag tycker att det är bra att hjälpa andra människor som i nödsituation men det inte behöver en lag för det. Att hjälpa människor är frivilig utan tvingande. Om man hjälper andra människor för att det finns en lag så det betyder att man tvingar sig att göra det. Om det finns böter eller ett straff för att man inte hjälper någon annan så jag tycker att det är konstig och olämplig. Det är bättre att man har solidaritet än en lag. Det beror på vilka situationer om någon behöver min hjälp. Till exempel Hell Angels kommer till en familj och de vill pengar så jag är vittna eftersom jag är hennes granne. Ska jag vittna i domstol? ska jag offra mitt liv om Hell Angel hotar mig och min familj? Det är svårt situation och jag vill inte offra mitt liv i allvarlig situation. Men jag ska hjälpa andra människor och jag är inte rasistisk. Det finns många människor vara själviska och de bryr inte mycket vad det händer i samhället? Det är inte bra vara självisk. Man har moral men staten behöver inte bestämma vad som är god moral. Till exempel jag ser en kvinna drunknade i isen, jag ska hjälpa henne även jag inte vet att simma men i alla fall har jag solidaritet eller moral. Men jag ska inte simma men jag ska ringa 112 eller polisen som det kan hjälpa henne och jag ber till en annan person som går förbi. Om den där personen inte vill hjälpa så jag ska inte tvinga hon eller han. Jag har ingen rätt att tvinga någon. Man kan göra vad man vill. Mitt förslag är hjälpa andra människor som behöver hjälp utan någon tvingar dig. Du bestämmer själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar