söndag 20 mars 2011

Järnets Änglar

En film om tre kvinnor – tre jätteolika kvinnor som ändå har ganska lik öde. Alla jobbar på SSAB järnfabriken i Luleå och har misslyckats med kärleksliv och trivs inte verkligen i sitt jobb. De spelar tillsammans i ett band som heter Black Islands Sisters.

Mona, Annbritt och Blondie längtar efter kärlek i sitt liv dock på helt olika sätt. Mona är skild och kan inte förstå varför hennes make lämnade henne. Hon har blivit bitter och tänker att hennes son Hans är det enda som är kvar i hennes liv. Hon har det väldigt svårt att gå vidare.

Annbritt har dåliga relationen i förfluten och nu koncentrerar hon bara på att ta hand om sin gamla far. Efter pappan dör på Julaftonen låter hon en ny man att komma in sitt liv.

Blondie är det yngst av alla tre kvinnor och har stora förhoppningar av livet. Hon vill bli en känds sångerska och självklart längtar efter den stora kärleken. Hon träfar en kille på jobbet och blir ganska snart gravid. Killen visar sig vara inte intresserad av ett seriöst förhållande och vill att Blondie aborterar bort barnet vilket Blondie låter honom tro att hon har gjort det. Men i verkligheten har hon bestämt att behålla barnen. Samtidigt har Blondie en stark relation till hennes lillebror som är autistisk.

Filmen ar rätt dåligt i min åsikt – jag tyckte inte om regi och hur man visade miljö i filmen. Filmen handlade om tre vanliga kvinnor som finns så många där ute och när jag tittar på en film då vill jag att den låter mig glömma bort vardagen och inte påminner mig mer om den. Musiken som spelandes av Black Island Sisters var inte alls i min smak och inte alls bra gjort – den låt mig inte ens tro på att Blondie har en chans att bli en känds sångerska. Jag skulle inte rekommendera någon att titta på Järnets Änglar men hoppas ändå att filmen hittar sin publik på grund av rätt bra skådespeleri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar