måndag 28 mars 2011

Farligt dock oersättlig

Energi som produceras i de svenska kärnkraftverken täcker mer än hälften av svensk el förbrukning och tyvärr finns det inga alternativa energikällor som kan ersätta kärnkraftverk. Utom tvekan kan allas säga att kärnkraftverk har farliga nackdelar som t.ex. avfallet som uppstår är radioaktiv och livsfarligt i flera tusental år framåt. Dock redan idag försöker forskare utveckla mycket säkrare reaktorer som kommer att ge mycket mer energi och producera mycket mindre avfall som kommer att behöva lagras bara runt 500 år istället för 100 000 år som det är nu. Man spekulerar att redan om 20 år kommer man att kunna driva de nya generationernas reaktorer.

Emellertid tills vi får modernare reaktorer måste vi inse att även de reaktorer som används i dagsläget har många fördelar. Även om ordet ”kärnkraft” låter farligt så är det faktiskt inte det så länge inga olyckor sker. Egentligen är kärnkraft miljövänligt och den producerar inga giftiga gaser som skulle kunna skada atmosfären. Samtidigt är det biligt att driva kärnkraft och den kan producera mycket energi som resulterar i biligt el för oss att konsumera.

Själv är jag varken för eller emot kärnkraften. För att kunna välja sidan måste man förstå hur det verkligen fungerar. Självklart är jag oroligt på grund av det radioaktiva fara men samtidigt är jag inte redo att fulständigt byta till alternativa energikällor och därmed börja minska min elförbrukning till hälften och betala högre elpris för det lila elförbrukning som jag är tillåtet att konsumera.

1 kommentar:

  1. Jag tycker samma som du, jag är varken eller emot kärnkraft i Sverige. Att importera el, kol, gas är inte något bättre en själva kärnkraft.
    Men jag tycker att folk måste sluta tokig konsumera.

    SvaraRadera