måndag 21 mars 2011

Vem har fel egentligen?

Idag har eleverna ganska dålig kunskapsnivå. Vad beror det på? Enligt min åsikt beror det på båda föräldrarna och lärarna som undervisar studenten.

Viktigast är föräldrar och hur de uppfostrar barnet. Det finns några familjer som inte har tid för barnen och bara låter de spela spel, de skämmer bort barn kan man säga. Det påverkar skolan att eleverna har inget respekt för lärare.

På andra sidan är det beroende på lärarna också att hur aspekter de för sina eleverna. Om lärarna beter sig ordentligt mot sina elever och visar sig som ärevördig person då kommer de respektera sin lärare.

När jag gick på gymnasiet fanns det en biologi lektion och det fanns en lärare som vi inte gillade på grund av att hon var inte ordentlig och hennes uppträdande mot eleverna var ganska elak då skolkade vi hela klassen eftersom vi inte förstod när hon undervisade oss. Min skolar har det introduktionstiden varje morgonen då pratade vi om vad vi tycker om klass miljön, vad vi tycker om varje ämne eller vad vi vill lära mer om. Det tycker jag är bästa sättet att man ska har bra system, lärarna bör lyssna på eleverna att vad de tycker inte bara tänker om regler hela tiden. Min skola har också regler att man ska komma till skolan punktlig och om man komma till skolan kl efter 12 då får man inte komma in till lektionen. Men i Sverige är frivillig så att man kan komma när man vill. Men i min skola man får lite straff kanske lärare ska ta bort några poäng av några ämne. Jag tycker att Sverige bör har ett bra kvalitet lärare och både föräldrarna som måste tänka på barnen först. Framtiden för barn är viktigast att man ska vara i samhälle och det ska inte har så mycket problem i samhället.

1 kommentar:

  1. Ibland känns det att svenskar tänker att disciplin och straff är något som är tabu. Det är hur skolan fungerade på 60-talet inte idag.
    Men jag tänker att där finns olika former av straff och disciplin, t.ex. sätta barnen separerat från lek för några minuter så de vet att de gjorde någonting fel och har tid att tänka. Ge en (röd) lapp hem som berätta om något hände så föräldrar vet hur barnen uppför sig i skolan, ett uttvecklings samtal några gånger varje år räcker inte. När lärare pekar finger åt föräldrarna måste de hålla föräldrarna uppdaterade.
    Jag är den första att säger att positiva kommentarer fungerar bäst men jag tänker också att det är viktigt att inte ignorera saker som är fel.

    SvaraRadera