måndag 14 mars 2011

hjälpa människor eller Man blir straffad!!!!

Idag hade vi en intressant debatt om den nya lagen som de planerar att genomföra.  I artikeln som vi läste står att man måste hjälpa de människör som är i nödsituation oavsett vad som händer. Man dör eller riskerar sitt liv bara för att rädda andra liv är inte bra idee. I men egen åsikt, Man kan hjälpa på många sätt.Jag kan hjälpa något i mitt eget sätt. Man naturligtvis kan hitta ditt eget sätt att hjälpa som känns rätt for dem. Jag tror att hjälpa någon är nånting vi måste göra frivilligt utan att ha en lag att följa. Arligt talat, Om jag ser att hjälpa någon är farligt för mitt liv, då ska jag inte göra det. Jag skulle tänka på mig själv också. Jag har också mitt eget liv och har familj. Om jag ska riskera mitt liv för andra människör, skulle de riskerar deras liv för mig?!! Jag tror inte det!!!

10 kommentarer:

  1. Jag håller med dig att man måste tänka också på sig själv och kanske det ska bli farlig för mig men jag tror att vi måste göra någonting för att hjälpa den här personen t.ex. ringa till polisen och de ska hjälpa bättre än mig.

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen så att vi måste tänka på oss själv och våra familjer innan vi sätter oss i livsfara bara för att hjälpa andra som vi inte ens känner. Tänk om jag dör och det kommer inte finnas någon kvar för att ta hand om mitt barn. Däremot kan jag naturligtviss ringa för hjälp men det skulle jag göra even om det inte finns en civilkurage lag.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Tänk däremot om du vara livfara då och ingen vill gärna hjälpa dig, Vad om ditt barn och din famije då?

    SvaraRadera
  5. Läs en gång till på min artikel TANYA.. jag sa att jag skulle hjälpa personer i nödsituation men på annat sätt.. jag skulle inte bara riskera mitt liv.. om du har barn du kommer att förstå vad jag menar!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  6. Du har rätt pops för att du vill rädda din familje så är det tanya om man egna familje. Det var ingen fel att hjälpa menn det beror på situationen.

    SvaraRadera
  7. Ja, det tycker jag att det ska vara. Man kan hjälpa på ett annat sätt och tänkte vår egen säkerhet går alltid första hand.

    SvaraRadera
  8. jag tycker att Tanya hade en intressant poäng ändå. Tänk om ditt eget barn är i fara, och ingen vill riskera något för att rädda ditt barn. Har vi några skyldigheter som människor mot varandra?

    SvaraRadera
  9. Jag svara på Liga kommentera inte du! var inte arg!

    SvaraRadera
  10. @tanya: haha jag var inte argy tanya, jag alltid använder utropstecken varje gång även på facebook. vi har redan pratat om det.. :)

    @ STINA: ja, det är sant att tanya har bra poäng. det är faktisk svårt att svara på dina frågorna. Jag tänker aldrig på att situationen skulle hända på mitt barn. Ja, jag tycker att vi har några skyldigheter mot varandra. men jag också tycker att vi har rätt att göra vad vi tycker är bäst.

    SvaraRadera