måndag 21 mars 2011

Borde skolsystemet reformeras?

Inte bara i Sverige men även andra länder hör man talas om att elevernas beteende och deras betyg blir värre och värre med åren. Vems fel är det egentligen? Kan vi peka finger på eleverna, lärare eller föräldrar eller är det helas samhälles och politikernas ansvar.

När jag gick i skolan i mitt land då visste alla att man måste respektera vuxna. Visst fanns det vissa elever med dålig beteende men det räckte att läraren sa till eller i värsta fall kallade man föräldrarna till skolan och problemet brukade lösas sig. Hela systemet är annorlunda där. Man får betyg från årskurs 1 som skrivs in på en så kallad dagbok som föräldrarna skriver under en gång per veckan. På dagboken kan läraren även lämna ett meddelande till föräldrar. På sådan sätt är föräldrarna alltid informerade om hur deras barn uppför sig i skolan. Om man får för många IG då måste man göra om hela årskursen. Sådan sak som mobbing pratar igen om för att det förkommer inte alls eller väldigt lite så att det blir inget stort problem att lösa det.

Nytidens elever har allt för mycket rättigheter och för lite skyldigheter. De vill vara vuxna för tidigt utan att förstå vilken ansvar det innebär. Jag tror att hårdare disciplin kan vara en lösning. Om man titta på PISA(1) rapporten om disciplin i skolan då ligger Sverige bara på den 26:e platsen från 32 länder (2). Och det verkar vara så att de flesta inse att disciplinnivå måste höjas: ”Nio av tio svenskar är för ökad disciplin i skolan, visar en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av lärarförbunden.”(3)

Man måste också förbättra kvalitet på lärarutbildningen. Nyförtiden räcker det inte längre bara med att ge kunskap inom de ämnen som man kommer att undervisa. Man måste också lära hur att hantera konflikter med elever och hur att behandla stökiga elever, vilka metoder är bäst för att undervisa, hur att förbättra samarbete med föräldrarna. Hela samhället borde inse at det finns problem i skolsystemet och komma tillsammans för at försöka lösa de. Hela skolsystemet borde reformeras för att förbättra elevers kunskapsnivå och beteende. Till och med varenda barns förälder borde bry sig mycket mer om sina barn. De borde vara delaktiga i barnens liv och försöka stöda de och lära rätt inställning och arbetsmoral.

Utdrag ur Pisarapporten om skolan (2)
Elevernas uppfattning om disciplinen i skolan (Ranking 1 = bäst)


1 Japan

2 Ryssland

3 Lettland

13 Tyskland

15 USA

16 Storbritannien

17 Frankrike

24 Finland

26 Sverige

27 Danmark

30 Brasilien

31 Norge

32 Grekland

1) Vad är PISA? - http://www.skolverket.se/sb/d/254
2) Källa: http://www.sydsvenskan.se/sverige/article19476/Rapporten-som-startade-debatten.html
3) Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10623994.ab

1 kommentar:

  1. Inte konstigt att Japan och Ryssland toppar överst i listan.
    Visst de är ett folk med discipliner.
    Scandinavien skäms! Även den tredje världen Brasilien är före Norge!
    Nej, Sverige måste backa i tiden om det försät så här Sverige kommer att gå undan.

    SvaraRadera