måndag 14 mars 2011

Hjälpen måste kommer från hjärtat

Idag tycker jag att det var en bra debatt. Jag håller på "Ja" sidan eftersom idag är samhället så att varje person bara tänker på sig själv och är själviska. Människor brukar bry sig inte så mycket de andra men de bry sig bara om sig själva. Jag tycker att det är bra att man har en lag för att människor bör bry sig om moralen och varandra. Det är också frivilligt att ingripa för att hjälpa den nödställde t ex om det händer nånting med dig som är livfara i en situation och du behöver verkligen hjälp men ingen bry sig om dig. Om det händer nånting med någon skulle jag hjälpa så mycket som möjlig. Det är också sant att man kan inte tvinga någon att handla rätt men en lag kan lära människor moral. T ex i Sverige måste vi alla ha bilbälte för säkerhet för att inte vara i livfara och sen blev det som moral så att människor tänkte att man skulle har bälte alltid för särketheten. Det är samma sak som om vi har en lag för att lära människor moral sätt.

3 kommentarer:

  1. bra skriver,jag tycker också att lagen kan inte handla rätt allting men människor skulle lära att ha en bra moral.

    SvaraRadera
  2. Bra, det är sant att många människor inte bryr sig om andra och när dem själv är i nöd förstår att om dem hjälpa andra, andra ska hjälpa dem. Det är viktig att man göra till andra vad man vill andra göra till dem.

    SvaraRadera
  3. Det var bra tankt att lagen kan lära människor moral. Jag håller med dig.

    SvaraRadera