måndag 14 mars 2011

Lag att hjälpa?

Artikeln vi debatterade om idag berättade om allmänna rättsmedvetandet att hjälpa någon i nöd- men behöver vi en lag att hjälpa till? Jag ar med artikeln att det finns en brist på civilkurage. Ingen känner att det är deras ansvar att griper in när någon låg på gatan eller ramla genom isen Ibland är det farlig att hjälpa någon i nöd situationen och många vet inte eller kan inte hjälpa. Det är inte rätt att tvinga en annan person med lag att hjälpa. Jag tror att en lag kan inte fungera för vi måste alla ta besluttet själva. Det måste vara frivillig Men idag tänker inte så många folk om andra. Många vill tänker bara på sig själv och ignorera dem som går förbi, men vi människor bör tänka mer om andra i världen Vi alla bor närmare andra och det är moraliska att leva på ett rätt sätt. Alla har rätt att vara säker och få hjälp när dem behöver det. Som människa måste vi ta hand om varandra och hoppas att andra ska ta hand om oss om vi är i nöd.

3 kommentarer:

  1. Nyligen sa en tjej till mig att det enda som vi verkligen äger är vår kropp. Det är ju verkligen så - det är vår kropp och vårt liv som vi har i vår egendom. Om t.ex. det kommer att finnas lag som tvingar att hjälpa andra och därför kan satta mitt eget liv i fara, då äger jag inte längre min kropp och ett liv. Moralen och etik måste man lära redan från barndom och med att samhället visar bra exempel och inte med lagen.

    SvaraRadera
  2. Därför man måste har en lag för att lära människor också om de inte har lärt från barndom. Nutiden var det samhället tänker bara sig själva. Det är bra en bra sätt att människor få lära sig ordet "moral".

    SvaraRadera
  3. Det är sant att man måste ta hand om varandra, men när man vill inte göra det, så måste man låta lagen tar hand om människor för att lära de vad moral betyder.

    SvaraRadera