måndag 14 mars 2011

Moral finns inuti alla

Idag debaterade vi om civilkurage. Jag stod på ja sidan, vi tänkte att det skulle finnas en lag att man måste hjälpa människor i nödsituation. Det höll jag med att vi skulle ha en lag att vi ska hjälpa människor i nöd. Jag tror att alla i samhälle har moral inuti sig men ibland är man egoistisk. Om jag såg någon som behöver hjälp i en nödsituation så ska jag hjälpa till. Jag ska hjälpa som jag kan t ex, ring ambulans eller kasta en livboj till en person som drunknar, men det beror på också vilka situation som jag inträffar. Om det finns en lag så kommer nog fler personer hjälpa till. Om man inte följer lagen måste man få ett straff eller hur? Om många människor såg en person som behöver hjälp i en nödsituation samtidig vad ska de göra? ringa ambulans eller polisen samtidig? Om man ser att någon ringer eller redan ring så behöver man inte ring igen. Moral finns redan inuti alla att hälpa personer i nöd.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker också att vi bör har ett lag för att lära människor har moral.

    SvaraRadera
  2. Moral finns inuti alla människor, jag håller med dig. Men det finns en del människor som vet inte hur moralen ska användas, så därför behöver man ställa lagen för att hjälpa de där människorna att kunna använda moralen som är inuti de.

    SvaraRadera