måndag 21 mars 2011

lärare i Sverige

Frågan var om lärare i Sverige är duktig? Efter vi såg en debat på tv mellan studenter, lärare och rektorer måste vi argumentera.
Jag var på nej-sidan och var glad för det.
Jag tycker inte om hur lärare gör sin jobb här i Sverige men tänker också att det inte bara är deras fel. De måste följa en studieplan och i mina ögon ligger felet dels där.
Lärare fokusserer för mycket på vad barnen vill och får ingen respekt längre av barnen idag.
I debatten hörde vi lärares argument att barnen är inte längre detsammas men jag kommer från ett annat europeesk land (Belgien, så inte så långt bort) och jag tänker att barnen här och där har detsamma livstil: 'skolan, sporttraininger, föräldrar som båda arbeta mycket, ...'.
Varför kan barnen i Belgien fortfarande visa respekt för lärare?

Sverige är stolt över sin skola och undervisning men fakta är att deras resultat sjuker.
Vi fick veta att studieplanen ändrades 2001 och vi vet inte idag om det fungerar. Barnen som är i skolan sedan 2001 ska inte studera på universiteten nu... Jag ser fram emot att se resultatet om 10 år.
Efter att mina barn har varit i en svensk skolan för ett år, ska dom forsätta i en belgisk skola och undervisning nästa år!

1 kommentar:

  1. Jag håller absolut med om din åsikt om lärarens och hela systemets roll i undervisning av barn. Barnen är verkligen samma i hela världen dock skillnader är i deras uppfostring. Jag tycker att barnen här är mycket mer bortskämda här och de tillåter sig själv mycket mer än i många andra länder. Svenskar generellt är en stolt nation och tycker att allt är best här i Sverige. Kanske det är så men så kan man förlora respekt mot andra som det visas väldigt tydligt mellan barns och vuxnas relation här.

    SvaraRadera